Najväčší český zbrojár Jaroslav Strnad (na snímke vľavo) neplánuje predať výrobcu nákladných áut Tatra čínskemu investorovi, ako špekulovali niektoré médiá. Nevylúčil to, že výroba automobilky Avia, ktorú Strnadova skupina Czechoslovak Group nedávno kúpila, sa presunie mimo Prahy.
V armádnych zákazkách by sa rád presadil s hlavňami zo slovenského Dubnického metalurgického kombinátu (DMK). Strnad to povedal v rozhovore pre pondelkové vydanie týždenníka Euro.
"Nie je však dôvod predávať Tatru či iný podnik skupiny do čínskych rúk," povedal Strnad. Spomenul, že Tatra v 90. rokoch založila v Číne spoločný podnik, ale projekt išiel do stratena. Záujem automobilky presadiť sa na čínskom trhu podľa Strnada trvá a počíta s čiastočným prenesením výroby. V Číne by sa mohlo vyrábať technicky jednoduchšie a robustné vozidlo, povedal. "Keby vznikal spoločný podnik v Číne, kľúčové know-how by zostalo v Kopřivnici a niektoré súčiastky by sa zrejme naďalej vyrábali v Česku," dodal.
V prípade Avie aj Tatry počíta Strnad s tým, že budú spolupracovať s indickou Ashok Leyland, od ktorej jeho skupina Aviu nedávno kúpila. Avia má podľa neho potenciál rozvoja, výraznejšie prepájanie s Tatrou kvôli odlišnému typu produkcie nepredpokladá. "Nedá sa vylúčiť, že výroba Avií bude prebiehať aj mimo Prahy, ale to je stratégia, ktorú ešte len budeme zvažovať," povedal.
V slovenskom DMK chce Strnad rozvíjať výrobu polotovarov hlavne od kalibru 30 do 155 milimetrov. Podnikov, ktoré vedia také hlavne odlievať a kovať, nie je podľa neho celosvetovo mnoho, takže DMK by sa mohol zapojiť do medzinárodných projektov na delostrelecké systémy.
"Máme záujem ako o vlastný vývoj, tak o spoluprácu so svetovými výrobcami," povedal zbrojár. Na prípadných modernizáciách českého a slovenského delostrelectva by sa tak jeho skupina mohla podieľať ťažkými podvozkami Tatra a subdodávkami hlavne zo Slovenska.
Malá česká profesionálna armáda podľa Strnada český obranný priemysel neuživí, postavený je na silnom exporte. Štát by ale mohol vytvoriť katalóg strategických podnikov, ktoré by sa stali regulárnymi dodávateľmi, ako to funguje vo Francúzsku alebo Nemecku. V takomto systéme by štát aj zbrojárske firmy mohli plánovať projekty na niekoľko rokov dopredu, povedal Euru zbrojár.