Export hodiniek, ktoré sú jedným z kľúčových vývozných artiklov švajčiarskej ekonomiky, sa v máji znížil o takmer 10 percent. To signalizuje, že švajčiarskym hodinárom sa nedarí oživiť dopyt po svojich produktoch, k čomu prispieva aj silný frank. Informovala o tom agentúra RTTNews.
Podľa najnovších údajov švajčiarskeho colného úradu sa hodnota exportu hodiniek v máji 2016 znížila medziročne o 9,7 percent na 1,55 miliardy švajčiarskych frankov (1,42 miliardy eur).
Májový pokles exportu hodiniek bol síce o niečo miernejší ako aprílových 11,1 percent a marcových 16,1 percent, ale stále je dosť výrazný a ukazuje, že hodinári bojujú s problémami. Predaj luxusného tovaru, ako sú práve švajčiarske hodinky, totiž zasiahli vlaňajšie teroristické útoky v Paríži, ktoré zabrzdili cestovný ruch, a tiež spomaľovanie ázijských ekonomík.
Medzi kľúčové trhy švajčiarskych hodinárov patria Čína a Hongkong, kde ich odbyt vytrvalo a výrazne klesá. V Európe zase bojujú hodinári s úbytkom turistov, najmä v Paríži, kde je veľa luxusných butikov. Export švajčiarskych hodiniek do Francúzska sa v máji znížil až o 18,4 percent.
Švajčiarski výrobcovia hodiniek preto už zredukovali svoje ceny, ale aj produkciu a pripravujú sa na najväčší pokles odbytu od roku 2009, keď klienti v dôsledku globálnej krízy obmedzili nákupy luxusných produktov.
Firma Richemont, ktorá sídli v Ženeve, v máji varovala, že tento rok očakáva slabé výsledky po tom, ako jej odbyt za 12 mesiacov do 31. marca 2016 klesol o 1 percento. Firmy Cartier a IWC zaznamenali v apríli 2016 pokles tržieb o približne 15 percent. Hodinári zatiaľ neplánujú novú vlnu prepúšťania po vlaňajšom zrušení 500 pracovných miest, ale pravdepodobne zatvoria ďalšie obchody v Číne, uviedla firma Richemont.