Podľa Bieńkowskej by bolo nespravodlivé, keby Volkswagen k zákazníkom v Európe pristupoval odlišným spôsobom ako k tým v USA.
„Európski zákazníci boli podvedení rovnako ako tí americkí, takže je poctivé ponúknuť im porovnateľné odškodnenie,“ povedala eurokomisárka.
Podobné výzvy adresujú Volkswagenu aj organizácie na ochranu práv spotrebiteľov. Volkswagen však tieto výzvy odmieta a tvrdí, že zákazníkov v Európe nepostihne pokles hodnoty ich vozidiel. „Situácia v USA nie je porovnateľná s Nemeckom a Európou,“ uviedol hovorca podniku.
Šanca na získanie odškodného od Volkswagenu súdnou cestou v Európe, podkopáva nedostatok účinných právnych mechanizmov, ako je napríklad systém hromadných žalôb v Spojených štátoch. Situáciu navyše komplikuje skutočnosť, že pravidlá pre emisie naftových vozidiel sú v Európe menej prísne ako v USA.
V utorok Volkswagen zverejnil podrobnosti dohody o riešení emisného škandálu v Spojených štátoch, na ktoré bude musieť vynaložiť až 15,3 miliardy dolárov (viac ako 13,7 miliárd eur). Z uvedenej sumy automobilka vydá desať miliárd dolárov na opravy a odkúpenie takmer pol milióna naftových vozidiel, ktoré boli vybavené nelegálnym softvérom pre manipuláciu s emisiami oxidov dusíka, a na odškodnenie ich majiteľov.
Škandál prepukol vlani v septembri, keď americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozidiel s naftovým motorom inštaloval softvér umožňujúci pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty oxidov dusíka.
Koncern potom priznal, že v USA je týmto softvérom vybavených takmer 570-tisíc vozidiel. Terajšia dohoda sa týka asi 482 000 naftových vozidiel s dvojlitrovým motorom, riešenie pre zostávajúcich 85 000 áut s trojlitrovým motorom právnici ešte stále nedoriešili.
Volkswagen po odhalení škandálu v USA priznal, že po celom svete inštaloval softvér umožňujúci manipulovať s testami emisií do zhruba 11 miliónov naftových áut. Aféra sa týka aj 1,2 milióna vozidiel Škoda Auto.