StoryEditor

Zachrániť outlet Voderady pomôžu len drastické zmeny

07.07.2016, 00:00
Obchodné centrum pri Trnave podľa odborníkov nepresvedčilo Slovákov, aby zmenili svoje zvyky.

Keď pred dva a pol rokom otvárali prvý slovenský outlet vo Voderadoch, bola to veľká sláva aj triumf zároveň. Firma One Fashion Outlet 1 predbehla a v podstate „odrovnala“ svojho hlavného konkurenta – developerskú spoločnosť IPEC, ktorá chystala podobný projekt pri Senci. Navyše, Voderady ponúkli moderný dizajn, priestranné promenády medzi obchodmi či veľké detské centrum s vnútornými preliezačkami.

Štart sľuboval svetlú budúcnosť. Po otvorení mal outlet dennú návštevnosť 12- až 14-tisíc ľudí. Tá sa neskôr prepadla zhruba na polovicu. Majitelia predpokladali nábehovú fázu dva až tri roky, potom čakali úspech. Ten sa nedostavil. Teraz je spoločnosť One Fashion Outlet 1 v reštrukturalizácii kvôli veľkým dlhom a hľadá nového investora. „Projekt Voderady má potenciál ďalšieho rozvoja. Dôkazom toho sú konkrétne ponuky zo strany viacerých zahraničných investorov,“ tvrdí pre HN Matej Kostúr, spoločník One Fashion Outlet 1.

Najväčším veriteľom firmy je VÚB banka. Tá sa pre HN bližšie k projektu nevyjadrila. Potvrdila však, že podporila reštrukturalizačné plány firmy.
 
Poloha a konkurencia
Znaky neúspechu bolo v nákupnom centre vidno už od jeho otvorenia. Obchody často, najmä cez pracovné dni, zívali prázdnotou. Nájomníci sa striedali, zľavy neboli také ohromujúce. Nákupuchtivých Slovákov outlet nepresvedčil zmeniť ich zvyky a prinútiť ich k tomu, aby namiesto do neďalekého rakúskeho Parndorfu začať jazdiť k Trnave. Navyše ani jeho poloha nie je ideálna. Nákupné centrum je v podstate v poli. Na jeseň aj v zime je na otvorenom priestore dosť nepríjemne, keďže tam veľmi fúka.

Konkurencia rastie Voderadom aj v podobe nákupných centier v okolí, ktoré vznikli v predošlých rokoch. Napríklad v Trnave v tomto roku otvorili shopping centrum City Arena. Na druhej strane, Outlet Voderady mal miliónové straty aj pred otvorením tohto centra.

Najväčšie negatívum pre voderadský outlet je blízkosť úspešného a zabehaného Parndorfu. „V jednej spádovej oblasti je naozaj veľa outletov a tie si silno konkurujú,“ vysvetľuje Michal Kozub, analytik Home Credit. Podľa neho do karát Voderadom nehrá ani rastúca ekonomika. Ľudia až tak nešetria a radšej chodia nakupovať aj do bežných obchodných centier, kde nie sú zľavy až také výrazné. Dôležité je, že tieto centrá sú priamo v meste.

Navyše, zľavovému centru pri Trnave sa nepodarilo presvedčiť zákazníkov, že jeho zľavy sú atraktívnejšie ako v Rakúsku. „Kľúčový faktor, prečo ľudia chodia nakupovať do outletov, je práve nízka cena. A keď nakupujúci nemajú pocit, že zľavy sú nízke, motivácia k návšteve odpadá,“ dodáva Kozub.

Lákadlá Parndorfu
Rakúskemu Parndorfu sa darí z viacerých dôvodov. V prvom rade je to zabehnutý obchodný park s tradíciou. Zároveň majú ľudia pocit, že tam nakúpia výrazne lacnejšie a kvalitnejší tovar. „Rakúsko je akási záruka kvality. To môže tiež hrať výraznú úlohu pri rozhodovaní, kde nakupovať,“ dodáva Kozub.


Outlet v Parndorfe je navyše na hlavnom diaľničnom ťahu na Viedeň, kade chodia aj Maďari či ľudia z Balkánu. V Rakúsku je tiež vysoká kúpna sila. Voderadom sa však nepodarilo prilákať ani turistov, ktorí pricestujú do Bratislavy. Tí totiž chodia do nášho hlavného mesta len nakrátko. Ak idú nakúpiť, cestovky ich pošlú radšej do Parndorfu. Výhodou rakúskeho nákupného centra je aj spolupráca so samosprávami. „Parndorf má dnes už plne rozvinuté vzťahy a úzko spolupracuje s regionálnymi a národnými partnermi v oblasti cestovného ruchu aj zahraničnými cestovnými kanceláriami,“ dodáva Kostúr.


Matej Kostúr tvrdí, že teraz hľadajú jedného silného investora na vytvorenie portfóliového outletu. Práve tie sú teraz v trende. Ich charakteristikou je, že nie sú obrovské, ale majú potenciál na rast. „V podstate predstavujú nezávislé centrá ako napríklad Roses v Záhrebe,“ vysvetľuje Kostúr.


Navyše tam funguje synergický efekt pri riadení, prenájme a marketingu. Ešte pred dvoma rokmi majitelia Voderád hovorili o možnosti druhej fázy projektu s ďalšími 40 obchodmi. Dnes je ich budúcnosť neistá, ako aj osud súčasných nájomníkov. Problémy môžu byť tiež s výkupmi ďalších pozemkov, ktoré sú nevysporiadané. Napriek tomu majitelia veria, že outlet prežije. „V súčasnosti máme naštartované rokovania o vstupe nových obchodných partnerov a významných značiek, ktoré by pomohli ďalej zvyšovať atraktivitu centra,“ prezrádza Kostúr.


Outlety v číslach Voderady
• otvorenie: október 2013
• 70 obchodov na predajnej ploche 15 000 štvorcových metrov
• plán bol 1,5 milióna návštevníkov ročne. Firma presnú návštevnosť nezverejnila.
• zľavy od 30 do 70 percent
• známe značky: Benetton, Baldini, Gant, Kenvelo, Lee Cooper, Mustang, Tom Tailor, Time Out, Nike, Adidas, Puma Parndorf
• otvorenie: august 1998
• 150 obchodov na predajnej ploche 31 000 štvorcových metrov
• 4,9 milióna návštevníkov ročne
• zľavy od 30 do 70 percent
• známe značky: Galliano, Pierre Cardin, Quicksilver, Kappa, Benetton, Salewa, Soho, Timezone, Regatta
Zdroj: weby firiem

01 - Modified: 2024-04-23 14:01:19 - Feat.: - Title: Na Slovensku podniká takmer trikrát viac mužov, ako žien 02 - Modified: 2024-04-22 17:32:51 - Feat.: - Title: Zistenie HN: Multimiliónový biznis hlinikárov z Ľupče je zachránený. Dlhy majú splatiť najmä vďaka investíciám 03 - Modified: 2024-04-22 10:00:00 - Feat.: - Title: Kraľuje sociálnym sieťam a láka na extrémne zľavy. Za globálnym úspechom značky Shein sa však skrýva omnoho viac 04 - Modified: 2024-04-19 13:50:00 - Feat.: - Title: Menšie slovenské reťazce ukázali vlaňajšie výsledky. Fresh či Sintra dosiahli miliónové tržby 05 - Modified: 2024-04-19 12:54:11 - Feat.: - Title: Regulácie v Maďarsku pridusili Tesco. Aké marže má top reťazec v našom regióne?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 10:39