Hromadná žaloba, ktorú vedie bývalý britský finančný arbiter Walter Merricks, tvrdí, že si MasterCard šestnásť rokov účtoval nezákonne vysoké poplatky za platby debetnými a kreditnými kartami. Poplatky sa prenášali na zákazníkov vo forme vyšších cien za tovar a služby, píše portál iDnes.cz.
Podľa serveru Banking Technology by nárok na odškodnenie mohlo mať až 40 miliónov ľudí. MasterCard s požiadavkou na náhradu škody nesúhlasí.
V roku 2014 Európsky súdny dvor rozhodol, že poplatky, ktoré si MasterCard účtoval, sú v rozpore s európskym právom hospodárskej súťaže. Vlani v apríli potom Európsky parlament a Rada prijali reguláciu, na základe ktorej boli tieto tzv. výmenné poplatky zastrešované na 0,2 percenta z nákupu debetnou kartou a 0,3 percenta z platby kreditnou kartou. Nové pravidlá začali platiť začiatkom minulého decembra, pripomína The Guardian.
„Niet pochýb, že MasterCard sa správal pri svojom podnikaní, ktoré má vplyv na nás všetkých, nezákonne. Hoci väčšina z nás to netušila, experti na ekonomiku to vedeli, rovnako ako to vedel MasterCard,“ tvrdí Merricks. „Ceny všetkého, čo sme kúpili v rokoch 1992 až 2008 boli vyššie, než mali, práve kvôli správaniu MasterCard,“ doplnil.
„Mojím cieľom je dosiahnuť kompenzáciu, na ktorú majú britskí spotrebitelia nárok, a zabezpečiť, aby si MasterCard nemohol nechať nelegálne zarobený zisk,“ vyhlásil Merricks. „Tento prípad by mal vyslať signál všetkým spoločnostiam, ktoré porušujú právo hospodárskej súťaže na úkor britských spotrebiteľov,“ podotkol navyše žalobca.
Merricks požaduje, aby Briti dostali späť spolu 19 miliárd libier (cca 22 miliárd eur). Teda stovky libier každý z nich. Individuálne ide o malú sumu na to, aby sa o náhradu škody hlásil každý z nich. „Ale ak sa dajú spotrebitelia dohromady, môžu uspieť,“ vysvetľuje Boris Bronfentrinker, riadiaci partner americkej advokátskej kancelárie Quinn Emanuel, ktorá žalobu zastrešila. MasterCard celkovú sumu spochybnil s tým, že zatiaľ nie je jasné ako k nej Walter Merricks so svojím tímom dospel.