Počas celého júla bude vo vstupnej hale Rady Európskej únie v Bruseli pútať pozornosť AeroMobil, lietajúce auto zo Slovenska. Je súčasťou vizuálnej prezentácie, ktorá reprezentuje polročné slovenské predsedníctvo v Rade EÚ.
Vo štvrtok, na oficiálnom otvorení výstavy, ktorú predstavil šéf slovenskej diplomacie Miroslav Lajčák boli prítomní aj jeho autori, vývojár Štefan Klein a spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti AeroMobil Juraj Vaculík.
V Bruseli je vystavený prototyp AeroMobil 3.0, ktorý úspešne absolvoval všetky letové skúšky. Nie je to však presný model stroja, ktorý by mal ísť o dva roky do výroby.
Štefan Klein v rozhovore pre TASR pripomenul, že stroj musí prejsť prísnou vývojovou hierarchiou leteckého priemyslu od predprototypu, cez prototyp, nultú sériu a nakoniec sériu do výroby.
"Teraz sa pripravuje a skonštruuje nový prototyp, pri ktorom niektoré zlepšenia a poznatky z AeroMobilu 3.0 integrujeme do najnovšieho riešenia," uviedol Klein.
Prípravný tím je teraz podľa neho oveľa väčší a na finalizácii prototypu pracujú ľudia, ktorí zodpovedajú tým najvyšším nárokom kladeným na letecký a na automobilový priemysel. "Ide o nový typ produktu, kde integrácia leteckého a automobilového sveta musí byť na najvyššej úrovni," zdôraznil Klein.
Podľa jeho slov možnosť odprezentovať AeroMobil v Bruseli v budove, cez ktorú mesačne prejdú tisícky ľudí a kde majú prístup zahraničné médiá, je veľkou poctou. A to nielen pre tím ľudí, ktorí tento stroj pripravujú do prevádzky, ale aj pre malé Slovensko, ktoré sa tak môže odprezentovať ako malá krajina schopná vytvárať veľké a veľmi sofistikované veci.
Generálny riaditeľ spoločnosti AeroMobil Juraj Vaculík v rozhovore s novinármi pripomenul, že snahou je ponúknuť stroj, ktorý nebude len "hračkou pre miliardárov", ale mal by byť dostupný širokej mase ľudí. Aká bude skutočnosť, ukáže samotný trh, potenciálni záujemcovia však už vedia, že prvá séria lietajúcich áut zo Slovenska bude mať dolet 1000 km, pričom túto vzdialenosť prekoná za 3 - 3,5 hodiny.
"Ak keď je na to ešte skoro odpovedať. Stále sme v štádiu prototypov a testovania rôznych motorov a konfigurácií. Toto ešte nie je do výroby," uviedol na adresu stroja vystaveného v Bruseli, ktorý už dokázal, že lietanie zvládne. Napriek pokračujúcim testom a skúšaniu nových technologických prvkov už vystavený model naznačuje, ako bude vyzerať finálna podoba stroja.
Spoločnosť zatiaľ nezačala prijímať predobjednávky na lietajúce autá, aj keď už vie o zákazníkoch, ktorí by o ne mali záujem.
"Súčasťou našich plánov je, že na budúci rok chceme formalizovať predobjednávky a nejaké zálohy na prvé kusy, s tým, že výroba by mala začať v roku 2018," objasnil situáciu Vaculík.
Podľa Martina Bruncka, šéfa finančného a strategického oddelenia spoločnosti, AeroMobil treba vnímať ako kombináciu klasického auta s lietadlom, ktoré doterajšiu cestnú dopravu zefektívni a zrýchli pri zdolávaní väčších vzdialeností za kratší čas a bez dopravných zápch.
"Máme víziu, že chceme zmeniť svet," priznal Bruncko. Pripomenul, že v mnohých veľkomestách už teraz cestná doprava kolabuje, krajiny už nemajú kde stavať viacej ciest. Cieľom AeroMobilu je ponúknuť nové možnosti cestovania nielen pre bohatých ale aj pre obyčajných ľudí.
"Nie je to niečo, čo bude trvať rok, päť alebo desať rokov, je to do dlhodobejšia vízia. Veď aj obyčajným autám trvalo desaťročia kým sa stali súčasťou bežného života. Pri lietajúcom aute to snáď pôjde rýchlejšie," dodal Bruncko.
AeroMobil v Bruseli a všade tam, kde sa prezentuje, je podľa neho dôkazom, že Slovensko sa veľmi zmodernizovalo, že kráča s dobou a snaží sa ponúknuť svetu projekty, ktoré sú unikátne.