Americkým bankovníctvom otriasa škandál jedného z najväčších a najstarších finančných domov v krajine. Zamestnanci banky Wells Fargo niekoľko rokov vytvárali falošné bankové účty na mená existujúcich klientov aj vymyslených osôb. K týmto účtom potom vydávali kreditné karty a obohacovali sa na poplatkoch.
Na prešľap prišiel americký Úrad na ochranu financií spotrebiteľov. Ten banke vymeral pokutu vo výške 185 miliónov dolárov, ktorá však finančný dom s najväčšou trhovou kapitalizáciou v USA výraznejšie trápiť nebude. Suma 185 miliónov dolárov bude pri jej čistom zisku, ktorý za minulý rok predstavoval 33,8 miliardy dolárov, len kvapkou v mori. „Vzhľadom na magnitúdu škandálu by si banka zaslúžila niekoľkonásobne väčšiu pokutu,“ upozorňuje Stanislav Pánis, ekonóm J&T Banky.
Pre porovnanie – veľké finančné inštitúcie ako Bank of America či J.P.Morgan dostali v uplynulých rokoch za svoju úlohu pri finančnej kríze z roku 2008, najmä zavádzanie o kvalite hypotekárnych cenných papierov, pokuty v miliardách dolárov.
Organizovaný podvod
Z pohľadu Úradu na ochranu financií spotrebiteľov však v prípade Wells Fargo ide o rekordnú sumu. „Vzhľadom na závažnosť podvodu sme sa rozhodli, že banka dostane najvyššiu pokutu, akú náš úrad kedy stanovil,“ tvrdí Richard Cordray, šéf úradu. Táto organizácia z pokuty dostane 100 miliónov, zvyšok si rozdelí kraj Los Angeles a ďalšie finančné i kontrolné úrady.
Podľa expertov bola motivácia podvodného konania jednoznačná. „Zamestnanci tým chceli dosiahnuť lepšie čísla predaja bankových produktov. Banka sa tak nechcene obohatila na poplatkoch,“ tvrdí Ján Jursa, analytik spoločnosti Capital Markets.
Zarážajúce sú pritom rozmery nelegálneho konania. „Išlo o vyše päťtisíc zamestnancov a podozrenie padá na 1,5 milióna čiernych účtov,“ tvrdí Pánis.
Zamestnanci vytváranie účtov odôvodňujú aj tým, že ich spoločnosť tlačila k nerealizovateľným výkonom. V roku 2013 mal každý zamestnanec banky predať 20 produktov denne, inak by prišiel o bonusy k výplate. Zamestnanci si teda našli nelegálnu cestu, ako svoje predaje zvýšiť. Z banky muselo kvôli škandálu odísť 5 300 ľudí. Medzi nimi bola aj Carrie Tolstedtová, ktorá šéfovala oddeleniu, kde k podvodom dochádzalo. Ako odstupné dostala takmer 125 miliónov dolárov.
Slogan spoločnosti „Spolu to dotiahneme ďalej“ v dôsledku aféry nabral trpkú príchuť. „Celý podvod vykazoval znaky dobre organizovaného systému. Je nepochopiteľné, že interné kontrolné mechanizmy v banke nič nezaznamenali,“ pripomína Pánis.
Výnimočný prípad
Analytikov rozsah podvodu banky Wells Fargo prekvapil. Nevylučujú však, že nemusí ísť o ojedinelý čin. Dôležité je, či sa na podobné prehrešky včas príde. „Udeľovanie rôznych pokút je v Spojených štátoch, kde sú spotrebiteľské združenia obzvlášť silné, pomerne častým javom. Rôznym žalobám neuniknú ani ďalšie finančné inštitúcie,“ tvrdí Jiří Šimara, analytik spoločnosti Cyrrus.
Ekonómovia preto vyzývajú na zvýšenú obozretnosť. Tá je namieste aj napriek tomu, že bežný klient môže len ťažko prísť na podvodné praktiky zo strany vlastnej banky. „Základom je aktivita klientov v nahlasovaní nekalých praktík bánk. Keď im banka založí účet navyše a pýta si poplatky, tak je potrebné to buď odmietnuť zaplatiť, alebo nahlásiť zodpovedným orgánom,“ uzatvára Jursa.
Aké najväčšie pokuty dostali banky
Bank of America – 16,7 miliardy dolárov
J.P.Morgan – 13 miliárd dolárov
BNP Paribas – 8,9 miliardy dolárov
Credit Suisse – 2,6 miliardy dolárov
Citigroup – 2,2 miliardy dolárov
HSBC – 1,9 miliardy dolárov
Lloyds TSB – 350 miliónov dolárov
Barclays – 298 miliónov dolárov