Autobusy na Slovensku previezli v priebehu minulého roku celkovo 250 miliónov cestujúcich a najazdili približne 230 miliónov kilometrov. Vyplýva to z najnovších údajov Zväzu autobusovej dopravy (ZAD), ktorý združuje 16 autobusových spoločností.
Približne tri štvrtiny autobusovej dopravy pritom predstavujú prímestské autobusy. Tie podľa šéfa ZAD Petra Sádovského zaznamenali v roku 2015 v porovnaní s predchádzajúcim rokom pokles o približne 3 percentá. "Bol spôsobený aj vlakmi zadarmo," doplnil Sádovský.
V Bratislave počet stúpol
Zväz však podľa jeho slov vidí aj pozitívne črty vo vývoji počtu cestujúcich, a to napríklad v Bratislavskom kraji, kde za prvých osem mesiacov tohto roka stúpol počet ľudí cestujúcich autobusmi o približne 1 percento. Dôvodom je podľa ZAD vývoj v rámci integrovanej dopravy. "Preto tvrdíme, že v integrovanej doprave je budúcnosť," zdôraznil Sádovský.
Čo sa týka napríklad diaľkových autobusov, tie podľa jeho slov pokračujú v negatívnom vývoji. Akýsi boom alebo nárast záujmu však zaznamenáva podľa zväzu doprava určená pre firmy na dovoz zamestnancov do práce a z práce.
Pokles nezastavuje
"Fabriky, ktoré potrebujú stále viac a viac zamestnancov, ich potrebujú dopraviť do práce," opísal Sádovský. Ide podľa neho o extra autobusové spoje, ktoré sú mimo prímestských autobusov. Firmy si na takúto službu vysúťažia dopravcu a spoje si financujú samé.
Celkovo však ani v tomto roku nemožno podľa šéfa ZAD hovoriť o tom, že by sa dlhoročný trend poklesu počtu cestujúcich v autobusovej doprave zastavil. Niekoľko pozitívnych príkladov však podľa neho ukazuje cestu, ako tento problém riešiť.
A to napríklad lepšou ponukou verejnej dopravy, konkrétne kombináciou autobusov, vlakov a mestskej hromadnej dopravy. Tú je zároveň podľa zväzu potrebné skombinovať s reštrikčnými opatreniami, ako je napríklad parkovacia politika v mestách.