V Anglicku je pre automobilku Nissan dôležitá fabrika v Sunderlande, odkiaľ smerujú vozidlá tejto značky do Európy.Reuters
StoryEditor

Tvrdý brexit by ťažko zasiahol britský automobilový priemysel, zvýšil by atraktivitu Slovenska

16.10.2016, 21:30
Autor:
ČTKČTK
Automobilky by pravdepodobne presúvali výrobu do východoeurópskych krajín s nízkymi nákladmi.

Britský automobilový priemysel čaká prudký prepad v prípade, že Spojené kráľovstvo v rámci odchodu z Európskej únie stratí prístup k jednotnému európskemu trhu.

Uviedol to podľa denníka Financial Times šéf nemeckého združenia automobilového priemyslu VDA Matthias Wissmann. Dodal, že automobilky by v takom prípade pravdepodobne presúvali výrobu z Británie do východoeurópskych krajín s nízkymi nákladmi.

"Ak nastane tvrdý brexit, uvidíme presun do strednej a juhovýchodnej Európy," uviedol Wissmann, ktorý v minulosti zastával tiež funkciu nemeckého ministra dopravy. Dodal, že krajiny ako Slovensko a Poľsko "sú veľmi atraktívne, majú nízke náklady na pracovnú silu a sú súčasťou EÚ".

Wissmann ďalej predpovedal, že žiadna automobilka sa za súčasnej situácie neodhodlá k veľkým investíciám v Británii. "Čím dlhšie obdobie neistoty potrvá, tým dlhšie sa budú ľudia zdráhať investovať," uviedol.

V podnikateľskom sektore panujú obavy z toho, že britská vláda sa prístupu k jednotnému európskemu trhu v rámci rokovaní o odchode z EÚ vzdá, aby získala späť kontrolu nad svojimi hranicami. Podľa Bruselu si Británia zachová prístup k jednotnému európskemu trhu iba v prípade, ak bude naďalej umožňovať voľný pohyb obyvateľom EÚ.

Šéf japonskej automobilky Nissan Carlos Ghosn nedávno pohrozil zastavením investícií do závodu v severoanglickom Sunderlande, pokiaľ mu vláda nedá záruky odškodnenia za prípadné negatívne dopady brexitu na vývoz z Británie. V piatok sa Ghosn zišiel s britskou premiérkou Theresou Mayovou, ktorá ho uistila, že jej vláda bude automobilový priemysel v Británii aj naďalej podporovať.

V uplynulých niekoľkých desaťročiach zahraničné investície prichádzajúce najmä z Nemecka viedli k výraznému nárastu výroby britského automobilového sektora. Nemecká automobilka BMW napríklad v Británii zamestnáva okolo 8000 ľudí a vlani tu vyrobila viac 200 000 vozidiel Mini. To predstavovalo takmer 12 percent celkovej produkcie áut v Spojenom kráľovstve, napísal denník Financial Times.

Wissmann varoval, že Británia by teraz mohla dopadnúť podobne ako Taliansko, kde sa ročná výroba osobných automobilov prepadla na súčasných 500 000 vozidiel zo zhruba dvoch miliónov pred dvoma desaťročiami. "Ak sa chce Spojené kráľovstvo vyhnúť osudu talianskeho automobilového priemyslu, musí sa postarať u udržanie plného prístupu k jednotnému trhu," uviedol.

01 - Modified: 2024-05-05 07:59:00 - Feat.: - Title: Pred 30 rokmi prepojil Francúzsko s Anglickom podmorský tunel, má 50 kilometrov 02 - Modified: 2024-05-04 21:51:39 - Feat.: - Title: Cikajúci chlapec v Bruseli sa opäť obliekol do detvianskeho kroja 03 - Modified: 2024-05-03 11:01:38 - Feat.: - Title: Situácia sa bude ešte zhoršovať. Z prepadu Slovenska v rebríčku slobody tlače viní opozícia vládu 04 - Modified: 2024-05-03 09:16:48 - Feat.: - Title: Ukrajina má právo použiť naše zbrane v Rusku, povedal britský minister zahraničia 05 - Modified: 2024-05-03 05:41:07 - Feat.: - Title: Posledný veľký test pred voľbami v Británii: Vládnuci konzervatívci si pripisujú ťažké straty
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. máj 2024 12:44