Lu Ťien-čungPavol Funtál
StoryEditor

Hodvábna cesta môže Slovensku pomôcť. Je obchodným uzlom únie

15.11.2016, 23:00
Predseda čínskej Komory Hodvábnej cesty medzinárodného obchodu Lu Ťien-čung hovorí pre Hospodárske noviny.

Projekt novej Hodvábnej cesty môže pomôcť aj Slovensku s rozvojom vlastnej ekonomiky, tvrdí Ťien-čung.

Keď sa povie Hodvábna cesta, väčšina ľudí si vybaví dávnu históriu. Vďaka novému projektu Hodvábnej cesty však tento fenomén opäť ožíva. Prečo sa Čína pustila do tohto projektu?
Pôvodná, historická Hodvábna cesta spájala Európu s Áziou, či už išlo o obchodné alebo kultúrne a vzdelávacie putovanie. V minulosti to teda bolo najmä o prepojení v oblasti obchodu a kultúry. Dnes je to o prepájaní Číny s Európou. Táto nová myšlienka sa zrodila práve z pôvodnej myšlienky historickej Hodvábnej cesty. S tým, že je do toho zapojený aj cestovný ruch.
Nejde však už čisto len o obchodné záležitosti. Je to aj o prehlbovaní vzájomného priateľstva medzi Čínou a Európou.

Kto s týmto nápadom prišiel?
Projekt novej Hodvábnej cesty inicioval náš prezident Si Ťin-pching, ktorému ide o spoločné napredovanie. Je naším záujmom, aby výsledkom tejto snahy bola win-win situácia pre obe strany. Hodvábna cesta je vynikajúcou príležitosťou na rozvoj oboch strán, a to hneď na niekoľkých úrovniach. Čína je druhou najsilnejšou ekonomikou na svete. Ekonomiky ďalších silných krajín preukázateľne klesajú, zatiaľ čo v prípade Číny možno hovoriť o ekonomickom raste na úrovni 6,7 percenta v poslednom kvartáli tohto roka.

Vyskytli sa názory, že dobré ekonomické výsledky sú v Číne len na papieri a že sú do istej miery konštruktom vládnucej strany.
Čína vždy nesie zodpovednosť za to, čo vyhlási. Tieto informácie teda musia byť vždy pravdivé. Pokiaľ niekto tvrdí, že ekonomické výsledky krajiny nie sú realitou, ale výmyslom, ide o urážku krajiny a skôr to poukazuje na negramotnosť a neznalosť čínskej ekonomiky. Čína je obrovskou krajinou, ktorá sa skladá z viacerých provincií a regiónov. Každý región je dobrý v niečom inom, vedia sa teda vzájomne dopĺňať a pomáhať si. Práve vďaka tejto spolupráci čínska ekonomika stále napreduje.

Vráťme sa k Hodvábnej ceste. Aký bude jej dosah na Slovensko?
Iniciatívu novej Hodvábnej cesty tvorí sedem projektov. Na Slovensku sme propagovali dva z nich a momentálne zakladáme takzvaný Fond východnej a strednej Európy. Ten bude pod záštitou Medzinárodnej obchodnej komory. Takýmto spôsobom sa budú môcť dávať projekty na túto platformu. Či už pôjde o projekty krajín skupiny 16 + 1 alebo samotnej Číny.

Nakoľko je z pohľadu Číny zaujímavé Slovensko?
Slovensko má dobrú geografickú polohu v srdci Európy. Do určitej miery je aj obchodným uzlom Európy. Vaša krajina navyše tento polrok predsedá Európskej únii. Môj dlhoročný priateľ Peter Mihók, predseda Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory, pochádza zo Slovenska. Na jednej strane som sem prišiel aj na jeho pozvanie, na druhej strane je treba povedať, že Peter Mihók je v oblasti obchodu uznávaným odborníkom. Súčasne aj slovenský automobilový a elektrotechnický priemysel je pre nás zaujímavý, pretože je vo svete na popredných priečkach. Práve Čína je totiž trhom, ktorý dokáže veľké množstvo automobilov spracovať, keďže u nás je dopyt po automobiloch z Európy pomerne veľký.

Ktoré odvetvia okrem automobilového poskytujú priestor na spoluprácu medzi našimi krajinami?
Určite netreba zabúdať na rozvoj vzájomného cestovného ruchu, ani na spoluprácu v oblasti výroby hi-tech technológií a výrobkov. Či už pôjde o čínske firmy, ktoré chcú investovať na Slovensku, alebo o slovenské firmy, ktoré chcú investovať v Číne. Nová Hodvábna cesta je skvelou platformou pre obe strany.

V ktorých odvetviach sa v Číne môžu uplatniť slovenskí výrobcovia a podnikatelia?
Práve v tom bude užitočný projekt E-hodvábnej cesty. Ide vlastne o internetový projekt, na ktorom budú k dispozícii všetky firmy z rôznych provincií a regiónov v Číne, ktoré ponúknu nejaký nápad. Vytvorí sa tak akýsi projektový bazén, kde budú všetky návrhy zverejnené. Či už ide o projekt hľadajúci investora mimo Čínu alebo návrh čínskej firmy, ktorá sa chce presadiť za hranicami krajiny. Ak sa na Slovensku zrodí nápad, ktorý potrebuje správneho investora, možno ho hľadať práve prostredníctvom E-hodvábnej cesty.

Niektoré spoločnosti na Slovensku sa obávajú, že kvôli lacnej produkcii z Číny prídu o výrobné kapacity či dokonca zaniknú...
Čím ďalej, tým viac dochádza k väčšej a silnejšej globalizácii veľkých firiem. Teda ak niečo neurobí, alebo niekam nepríde firma z Číny, tak to za ňu urobí firma zo Spojených štátov, Ruska či z ďalších krajín. Ak sa čínska spoločnosť rozhodne otvoriť a naštartovať svoj biznis na Slovensku a prežije, znamená to, že je na Slovensku potrebná. Je to o vzájomnom dopĺňaní sa. Ak slovenskej strane napríklad chýba nejaký závod, ktorý sa na niečo špecializuje a Čína to dokáže spraviť, tak sa obe krajiny navzájom dopĺňajú. Ak sa firma z Číny rozhodne, že ide na Slovensko, prospieva to obom stranám. Slovensku napríklad tým, že dôjde k zníženiu nezamestnanosti. Všetko je to o vzájomnej tolerancii a nie o tom, aby sme si robili naprieky.

01 - Modified: 2024-11-17 12:39:20 - Feat.: - Title: Szomolányi k výročiu 17. novembra 1989: Čarnogurský ma nechcel vo vláde, lebo som liberálka a navyše žena 02 - Modified: 2024-11-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemecký manažér najväčšieho veľtrhu hračiek pre HN: Nové hračkárske trendy prichádzajú do Európy hlavne z Ázie 03 - Modified: 2024-11-18 11:11:04 - Feat.: - Title: Šéf SPP pre HN: Najhorší scenár pre Slovensko? Na Nový rok o piatej ráno sa zastaví tranzit plynu cez Ukrajinu 04 - Modified: 2024-11-13 13:20:14 - Feat.: - Title: Progresívci majú pre Korčoka pripravené miesto aj úlohy. Šimečka pre HN: Nie je to o flekoch (rozhovor) 05 - Modified: 2024-11-13 13:10:06 - Feat.: - Title: Arabi na nás číhali v uličkách bez kamier, opisuje fanúšik lynč v Amsterdame
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. november 2024 17:59