Kopřivnická automobilka Tatra vlani vyrobila 1326 vozidiel. Medziročne tak zvýšila produkciu o 56 percent a prvýkrát od roku 2008 prekročila tisícku vyrobených áut za rok. Všetky vyrobené autá automobilka aj predala. Tento rok má v pláne vyrobiť aj predať 1700 automobilov. Za spoločnosť Tatra Trucks, ktorá automobilku vlastní, to dnes ČTK povedal hovorca Andrej Čírtek.
V Tatre sa vyrábalo až do posledných pracovných dní minulého roka. "Posledné desiatky vozidiel sa montovali v týždni medzi Vianocami a Silvestrom," uviedol Čírtek. Firma podľa neho považuje za reálne dlhodobo dodávať na svetový trh približne 2-tisíc vozidiel ročne v segmente špeciálnych úžitkových automobilov a podvozkov pre rôzne nadstavby.
Tatrovka v dražbe
Tatra dosiahla v roku 2015 čistý zisk 390 miliónov korún (o tretinu vyšší ako v roku 2014) a tržieb 3,7 miliardy korún (137 miliónov eur).
Spoločnosť Tatra Trucks patrí českým podnikateľom Jaroslavovi Strnadovi a Renému Materovi. Získali ju v roku 2013 v dražbe, kam sa firma dostala kvôli dlhom.
Kľúčový model
Najviac vozidiel, viac ako 435, automobilka dodala na český a slovenský trh. Celkom 334 áut putovalo do Indie a po 130 vozidlách do Egypta a Jordánska. "Egypt a Jordánsko predstavujú nové a atraktívne trhy, na ktoré sme tento rok vstúpili. Dnes tam dodávame produkciu v segmente defence (vojenský program), ale v budúcnosti chceme nadviazať aj dodávkou vozidiel pre civilný sektor," uviedol obchodný riaditeľ David Pípal.
Zaujímavý objem vozidiel, 76 kusov, bol dodaný do Brazílie. Veľmi sľubne sa podľa Tatry javí rast predajov civilného rázu, keď predaj kľúčového modelu Tatra Phoenix medziročne stúpol o 65 percent.
Tatra Phoenix
Firma naberala ľudí
Rast v tomto roku ale podľa vedenia firmy nebude jednoduchý. "Vzhľadom k očakávanému vývoju európskej ekonomiky bude rast v roku 2017 ďaleko náročnejší ako v posledných dvoch rokoch. Tatra k nemu ale má vďaka špecifickému produktu a vysokej diverzifikácii trhov dobré predpoklady," uviedol predseda predstavenstva Petr Rusek.
Tatra má teraz 1350 zamestnancov. Viac ako 350 z nich nabrala počas minulého roka, napospol do technických profesií. "Jednalo sa o náročnú úlohu, pretože u nás sa nevyrábajú masové série, ale unikátne vozidla. Aj robotník na linke musí byť kvalifikovaný špecialista," uviedla personálna riaditeľka Kateřina Nogolová.
Financovanie z eurofondov?
Automobilka v roku 2016 investovala do výroby 400 miliónov korún (14,8 miliónov eur). "Jednalo sa o frézky, obrábacie stroje, vybavenie lakovne aj montážne linky. Tatra ale neinvestuje len do výroby, ale aj do vývoja a skúšobníctva; do týchto dvoch oblastí smerovalo v posledných troch rokoch vyše 100 miliónov korún (3,7 miliónov eur), a to z vlastných prostriedkov spoločnosti a z dotácií, "uviedol Čírtek.
Podľa generálneho riaditeľa Tatry Martina Bednarza sa firma chystá ďalej investovať do výrobných technológií, vrátane čiastočnej robotizácie niektorých častí výroby. V pláne má aj celkovú rekonštrukciu stredného traktu podniku, v ktorom sa nachádza finálna montážna linka a ďalšie kľúčové prevádzky a do ktorého sa v posledných desaťročiach vo väčšej miere neinvestovalo.
Uskutočnenie projektu ale záleží na rozhodnutí o dotačnom spolufinancovaní z európskych fondov, ktoré by malo byť známe v najbližších mesiacoch.