Po strednej škole pracoval Martin Duras ako zásobovač v otcovej firme na výrobu sedacích komponentov. Túžba po ekonomickej nezávislosti ho však prividela k založeniu vlastnej firmy. V tom čase nevedel o podnikaní nič a jeho prvou podnikateľskou stratégiou bola metóda pokus-omyl. Vďaka rozvahe v expandovaní a sebavzdelávaniu sa však postupne dostal na vrchol českého a slovenského trhu so sedacím nábytkom a zároveň sa mu podarilo zachrániť firmu jeho otca.
Úspech odštartovala kríza
Jediným motívom Martinovho podnikania bola samostatnosť. V otcovej firme si kariéru totiž predstaviť nevedel. „Dvaja kohúti na jednom smetisku nemôžu produktívne spolupracovať,“ vysvetľuje konateľ a marketingový riaditeľ spoločnosti Phase. Martinovou prvotnou myšlienkou bolo predávať sedací nábytok jeho otca, ktorý si normálne objednávali nemeckí odberatelia. V roku 2007 otvoril prvý obchod, ktorý pri vchode niesol tabuľu „Sedacie súpravy“ a vnútri bolo rozložených niekoľko sedačiek. Okrem toho to však bol iba holý priestor bez dizajnu a firma bola podľa Martinových slov bez ducha, smerovania, identity a strategického cieľa.
Zaujímavý je aj príbeh vzniku mena spoločnosti. Ten nebol pre Martina až taký dôležitý, mal slúžiť len ako názov na hlavičke faktúry. Vzal preto slovensko-anglický slovník a prvé čo mu padlo do oka bolo slovo phase, v preklade fáza, alebo etapa. „Netušil som, že to bude mať taký úspech,“ hodnotí Martin.
Necelý rok od otvorenia obchodu zasiahla trh hospodárska kríza. Nemeckí odberatelia sedacích komponentov v tom čase vyslali otcovi signál, že ich spolupráca sa bude musieť čoskoro ukončiť. Kedže bol Martinov biznis naviazaný na otcov, taktiež sa ocitol v ohrození. „Mal som len jedinú možnosť. Aby som zachránil svoje podnikanie, musel som zachrániť aj to otcove,“ hovorí Martin. Jeho hypotéza bola, že čím viac obchodov otvorí, tým viac sedačiek predá. Ako cieľ si stanovil určité množstvo sedačiek, ktoré musel predať, aby aspoň z nejakej časti naplnil kapacitu výroby v otcovej firme. To sa nakoniec aj podarilo.
V tom čase sa začal venovať samoštúdiu marketingu, no o podnikaní stále vedel žalostne málo. „Ak by som o ekonomike a kríze niečo vedel, tak by som sa určite bezhlavo nepúšťal do expandovania. A práve vďaka tomu sa mi to podarilo,“ smeje sa a dodáva, že vďaka kríze mohol otvárať obchody rýchlejšie. Väčšina firiem zatvárala prevádzky a preto boli priestory voľné a lacné. Okrem toho bol lacný aj reklamný priestor. „Dokázali sme vytvoriť taký marketingový mix, ktorý značku Phase dokázal rýchlejšie presadiť na trhu. Dostali sme reklamný priestor v najznámejších televíziách, spolupracovali sme s reláciami o bývaní a podobne,“ hovorí a dodáva, že všetky zisky tlačili do marketingu a otvárania nových predajní.
Na konci krízy to bola práve firma Phase, ktorá mala spomedzi slovenských značiek najväčšie miesto na trhu. Kým všetci zatvárali predajne a škrtili investície do reklamy, spoločnosť Phase robila presný opak a Martinovi sa podarilo upadajúci slovenský trh zaplátať jeho značkou.
Inovatívny smer
V súčasnosti patrí Martinova firma medzi najsilnejších predajcov sedacieho nábytku v Česku a na Slovensku. Zachovať si po kríze dominantnú pozíciu na trhu však nebolo samozrejmé. Martin si uvedomoval, že pre napredovanie firmy nestačí iba silný marketing, ale aj inovatívny produkt.
Založil teda vývojové oddelenie, ktorého prvá fáza spočíva v intuitívnom brainstormingu nápadov na zlepšenie sedačiek. „Je to jednoduché. Sadnem si do gauča a rozmýšľam, čím by som ho mohol funkčne vylepšiť, napríklad zástrčkou, barom, vyhrievaním, či úložnými priestormi,“ hovorí Martin Duras. „Vždy však dbáme na zachovanie dobrého dizajnu,“ dodáva.
Vďaka tomu, že jeho jediným dodávateľom bol jeho otec, výrobu mal poruke a s otcom sa dohodli na spoločnom postupe v oblasti výroby. Syn má na starosti modelový návrh a jeho otec sériovú výrobu. „Vo vývojovom oddelení spolu s dizajnérmi navrhujeme a tvoríme prototypy koncepčne nových modelov,“ popisuje svoju časť pôsobenia vo výrobe. Zo začiatku pre jeho firmu vyrábala sedačky iba otcova firma, no postupom času si Martin našiel aj ďalších dodávateľov. Dnes pre neho vyrábajú sedačky štyri rôzne spoločnosti.
Po pomernom úspechu firmy chcel Martin expandovať. Zámer rozšírenia predaja do Poľska a Maďarska mu však nevyšiel, no nakoniec sa mu podarilo spojiť sa so silným svetovým menom v oblasti nábytkárskeho priemyslu, talianskou značkou Natuzzi. V blízkej budúcnosti plánuje Martin otvoriť niekoľko predajní tejto značky na Slovensku a v Česku.
Samoštúdium vo voľnom čase
Pri postupnom raste firmy prišiel Martin na to, že stratégiu treba budovať systematicky a tak sa začal venovať už spomínanému samoštúdiu marketingu, alebo počúval rady od motivátorov, ktorí sa venovali najmä psychológii predaja. „Keď som si začal čítať knihy, ktoré títo motivátori odporúčali, zistil som, že sa v nich nachádza množstvo užitočných informácií, ktoré mi pomáhajú kreatívne myslieť, a tým robiť inovácie, či už v produktoch, marketingu, alebo riadení firmy.“ Martin opisuje čítanie a samoštúdium ako svoje hobby.
„Ďalšia hospodárska kríza je za dverami a ja to nechcem nechať na náhodu ako naposledy,“ hovorí a vysvetľuje, že vďaka poznatkom z ekonómie a marketingu vie, čo od krízy môže očakávať a snaží sa tomu prispôsobiť aj firemnú krízovú stratégiu. „Aj napriek dokonalej príprave nikdy nemôžeme predpovedať výsledok. Ja však urobím všetko preto, aby sme si počas ďalšej krízy udržali pozície na trhu a opäť z nej vyšli ako víťazi,“ konštatuje Martin Duras.