1. Kde nájdeme najviac rodinných podnikov?
Biznis na Slovensku sa vo veľkej miere koncentruje v hlavnom meste. Preto nie je prekvapivé, že vyše 27 percent rodinných firiem nájdeme v Bratislavskom kraji. Práve ten je na Slovensku hospodársky najsilnejší a nachádza sa tam najviac potenciálnych klientov. “Nízke zastúpenie rodinných podnikov v Trnavskom a Nitrianskom kraji môže mať za dôvod prítomnosť nadnárodných spoločností, ktoré môžu ľudí odrádzať od zakladania rodinných podnikov,” konštatuje sa v správe.
2. Aké veľké sú rodinné firmy na Slovensku?
Slovenské rodinné firmy sú mini. Viac ako dve tretiny tvoria mikropodniky, zamestnávajú teda do desať ľudí. Slovak Business Agency vidí ako hlavný dôvod príliš krátky čas, ktoré mali rodinné firmy na Slovensku na svoj rozvoj a stabilizovanie na trhu. Za Rakúska-Uhorska a prvej Československej republiky sme u nás zažívali rozmach rodinného podnikania. Po desaťročiach v socializme, keď súkromné podnikanie úplne zmizlo, nedokázali po revolúcii rodinné firmy dostatočne vyrásť.
3. Aké staré sú rodinné firmy na Slovensku?
Aj keď od pádu socializmu ubehlo necelých 30 rokov, viac ako 66 percent rodinných podnikov na Slovensku je starších ako desať rokov. “To naznačuje, že rodinné podniky môžu aj v rámci Slovenska poskytovať stabilitu, ktorá je vyššia ako pri iných typoch podnikov,” konštatuje sa v správe.
4. Ktorá generácia vedie rodinné firmy?
Keďže niektoré rodinné podniky na Slovensku už majú nejaké to desaťročie za sebou, tak sa k vedeniu dostali aj ďalšie generácie rodín. Aj napriek tomu, že 72 percent podnikov stále vedie prvá generácia, tak už takmer 28 percent podnikov prešlo procesom nástupníctva. Druhú generáciu je vo vedení 27 percent podnikov.
5. Sú rodinné podniky pripravené na generačnú výmenu?
Aj napriek tomu, že už 30 percent podnikov prešlo alebo práve prechádza generačnou výmenou, prieskum sa zameral aj na pripravenosť podnikov na nástupnícky proces. Viac ako 40 percent podnikov nemá generačnú výmenu ešte v pláne, ale takmer 30 percent plánuje túto výmenu v najbližšej dobe. V štúdií poukazujú na to, že podniky, ktoré už generačnou výmenou prešli, by mali zdieľať svoje zistenia s ostatnými podnikmi, aby nástupnícky proces prebehol plynule.