StoryEditor

Nedotiahnutá reforma

Samosprávne kraje od ministerstva financií nedostanú 300 miliónov, ktoré chceli na pokrytie strát z dotovanej dopravy. Žiadne prekvapenie -- bolo by zvláštne, keby Ivan Mikloš na konci funkčného obdobia poľavil zo svojej reštriktívnej politiky a nechal sa zlomiť. Tvrdí: Vyššie územné celky už beztak za minulý rok dostali o "1,5 miliardy korún viac, ako sa plánovalo a tieto peniaze sú určené na financovanie originálnych kompetencií, ktorou je aj autobusová doprava."

Samosprávne kraje od ministerstva financií nedostanú 300 miliónov, ktoré chceli na pokrytie strát z dotovanej dopravy. Žiadne prekvapenie -- bolo by zvláštne, keby Ivan Mikloš na konci funkčného obdobia poľavil zo svojej reštriktívnej politiky a nechal sa zlomiť. Tvrdí: Vyššie územné celky už beztak za minulý rok dostali o "1,5 miliardy korún viac, ako sa plánovalo a tieto peniaze sú určené na financovanie originálnych kompetencií, ktorou je aj autobusová doprava".
Samosprávam a Slovenskej autobusovej doprave ešte pridal. Cez ponúknutú "technickú podporu" bude teraz ministerstvo zisťovať, či si náhodou autobusári a samosprávy za výkony vo verejnom záujme, ktoré pre štát vykonávajú súkromné SAD, neúčtujú priveľa. Je totiž dosť možné, že účtujú.
Dopravcovia teraz hrozia rušením spojov a zdražovaním cestovného. Vzniknutý chaos je len dôsledkom nedotiahnutej dopravnej reformy. Nastal po tom, ako kompetencie dotovať prímestskú dopravu prešli z ministerstva financií na samosprávy, čo je inak dobrý nápad. Dá sa pochopiť. Kým si organizácie pri štrukturálnych zmenách zvyknú na nový systém, vždy to chvíľu trvá. Menej pochopiteľné už je, prečo tieto zmeny nesprevádzala žiadna vykonávacia legislatíva. Výsledok? Minuloročný kompetenčný pingpong ministerstiev dopravy, financií a samospráv. Každá strana tvrdila, že o financovaní dopravy rozhoduje ten druhý.
Kraje odrazu práve kvôli tejto legislatívnej diere nevedeli, kto a koľko im zaplatí za straty z verejnej dopravy, ktorú musia zabezpečiť, aby sa ľudia z Hornej Maríkovej dostali do susednej obce. Na druhej strane, polorigídni samosprávni úradníci vtedy ukázali, že sa nevedia dohodnúť ani na spolufinancovaní spojov prekračujúcich hranice krajov.
Samotní dopravcovia sú v zlej situácii. Kým sa tieto zväčša privátne firmy strachujú o dotácie, autobusy ďalej starnú a vyzerajú, ehm, nedôstojne. Navyše, mnoho z nich je v strate, a tak im na obnovu vozového parku (kvôli čomu sa privatizovali) nepožičajú ani banky. V konečnom dôsledku to neznamená nič viac, len že nedôslednosť úradníkov dostala ľudí do rukojemníctva.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
17. august 2022 21:30