StoryEditor

Česká ambícia -- inšpirácia pre Slovákov

Kým sa na Slovensku letecká infraštruktúra začína pomaly zviechať z rokov investičnej letargie, v susednom Česku už prichádzajú na rad aj inovatívne projekty. Pražská firma Aero Vodochody prišla s ambicióznym projektom vybudovať vo svojom aerodróme celkom nové medzinárodné letisko. Bude plniť skôr sekundárnu funkciu a jeho služby by mali využiť zväčša nízkonákladoví leteckí prepravcovia. Bez ohľadu na to, aký osud týchto lacných dopravcov čaká v ďalšom desaťročí, toto prvé letisko v Česku vybudované súkromným investorom prinesie tamojšiemu aj stredoeurópskemu civilnému letectvu viacero plusov.

Kým sa na Slovensku letecká infraštruktúra začína pomaly zviechať z rokov investičnej letargie, v susednom Česku už prichádzajú na rad aj inovatívne projekty. Pražská firma Aero Vodochody prišla s ambicióznym projektom vybudovať vo svojom aerodróme celkom nové medzinárodné letisko. Bude plniť skôr sekundárnu funkciu a jeho služby by mali využiť zväčša nízkonákladoví leteckí prepravcovia. Bez ohľadu na to, aký osud týchto lacných dopravcov čaká v ďalšom desaťročí, toto prvé letisko v Česku vybudované súkromným investorom, prinesie tamojšiemu aj stredoeurópskemu civilnému letectvu viacero plusov.
Bude fungovať ako záložný dopravný uzol pre letisko Ruzyň, zvýši dopyt po leteckej preprave a Česi budú mať k dispozícii široký výber leteckých liniek do celého sveta -- 24 hodín denne.
Slovensko je na tom tradične horšie. Napríklad bratislavské letisko musí upraviť svoj terminál, aby zvládlo doteraz nevídaný nával cestujúcich tak v letnej, ako aj v zimnej leteckej sezóne. Otázne pritom je, či je to vôbec možné. Za minulej éry jeho architektúru navrhli tak, že je aj rozširovanie odbavovacích kapacít obmedzené. Budova je malá a aby sa z bratislavského letiska stal kľúčový logistický bod, je potrebný celkom nový terminál za niekoľko stovák miliónov korún. Tieto povinnosti však zrejme vyrieši až súkromný investor, ktorý (s oneskorením) prevezme jeho akcie.
O niečo lepšie je na tom letisko v Košiciach, ktoré za novopostavený terminál dostalo aj niekoľko medzinárodných ocenení. Projektanti mysleli do budúcnosti a postavili ho väčší, než treba v najbližších rokoch, aby si budúce generácie manažérov nemuseli lámať hlavy nad tým, čo s neočakávanými prívalmi cestujúcich.
Zatiaľ čo české ministerstvo dopravy bezprostredne po oznámení výstavby nového letiska hľadá spôsob, ako ho finančne či poradensky podporiť, nášmu ministerstvu sa v letectve zatiaľ podarilo len (veľmi pochybným spôsobom) predať Slovenské aerolínie. V čom ešte za Českom zaostávame? Strojárske firmy, ktoré na Slovensku pôsobia ako dodávatelia pre letecký sektor, sú buď v konkurze, alebo sa trápia so splácaním starých pôžičiek na udržanie akej-takej prevádzky. Neostáva nám teda nič iné iba pozorovať susedov a učiť sa.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 09:35