StoryEditor

Reformné kroky v daňovej správe

02.11.2005, 23:00
Rok 2004 bol ďalším z rokov náročných reformných krokov a racionalizácie aj na úseku daní. Preto považujem za praktické pripomenúť niektoré úspešné daňové míľniky SR, ktoré zviditeľnili miništátik pod Tatrami.

Rok 2004 bol ďalším z rokov náročných reformných krokov a racionalizácie aj na úseku daní. Preto považujem za praktické pripomenúť niektoré úspešné daňové míľniky SR, ktoré zviditeľnili miništátik pod Tatrami.
Zjednodušenie daňovej sústavy a radikálne zníženie sadzieb daní z príjmov pomohlo stimulovať daňové subjekty na platenie daní a čiastočne znížiť daňové úniky. Stalo sa základom prekročenia štátneho rozpočtu v daňových príjmoch za rok 2004 (vyše 14 miliárd Sk). Bolo to napriek obrovskému riziku výpadku DPH po vstupe SR do EÚ a obrovskému riziku, ako trh prijme daňovú reformu. Prognóza MF SR z leta 2005 pre zdaňovacie obdobie roku 2005 hovorí o pozitívnych očakávaniach prekročenia plánu daňových príjmov štátu za tohtoročné zdaňovacie obdobie minimálne o 10 mld. Sk.
Za racionálny krok považujem aj zmenu správy spotrebných daní a DPH. Štát sa rozhodol s účinnosťou od 1. mája 2004 zmeniť kompetenciu správcu najrizikovejších spotrebných daní (alkohol, cigarety...) z Daňovej správy SR na Colnú správu SR a časť kompetencií pri správe DPH z Colnej správy SR preniesť plne na Daňovú správu SR. Tento krok by mal pomôcť zvýšiť elimináciu daňových únikov na alkohole, cigaretách a iných horúcich komoditách z oblasti spotrebných daní -- lebo Colná správa SR disponuje aj ozbrojenými zložkami. Tá je účinným prostriedkom postihu čierneho obchodu.
Ministerstvo financií SR v roku 2004 začalo radikálnu daňovú decentralizáciu. Celoštátne daňové príjmy boli z úrovne štátu a vlády vo väčšej miere prerozdelené v prospech regiónov a municipalít. Je to dobrý systémový krok -- občan i firma vedia oveľa lepšie skontrolovať, či boli príjmy z daní hospodárne a ekonomicky múdro použité v ich regióne lepšie, ako na celoštátnej úrovni.
V priebehu roka 2004 sa vykonal audit v sústave daňových orgánov štátu. Išlo o prvé verifikovanie vnútorných procesov, organizačnej štruktúry a výkonu tejto organizácie za 15 rokov novodobej éry slovenských daňových orgánov. Za systémový nedostatok v danom smere možno považovať, že napriek odporučeniu audítora i ročnej práci DR SR na zoštíhlení siete 102 daňových úradov na menšie a väčšie profesionálne lepšie riadené celky, poslanci NR SR odmietli návrh novely zákona, ktorá vyplynula zo záverov auditu. V praxi to znamená, že celá daňová správa sa zbytočne predraží (napríklad projekcia nového informačného systému DR SR bude oveľa nákladnejšia pre 102 daňových úradov, ako pre prípadne zredukovaný počet). Politizácia takej citlivej zložky štátnej správy, akou je daňová správa, zatiaľ bráni rozvinúť racionalizačné tendencie naplno. Je nemožné objektívne normovať produkciu lepších výkonov siete 102 rôzne veľkých daňových úradov v nerovnako bohatých lokalitách s extrémnymi rozdielmi. Nedá sa aplikovať účinnejší model štandardizácie výkonov.
Väčšia časť daňovej harmonizácie našej krajiny s prostredím EÚ už bola dokončená, na čiastočných úpravách sa ešte pracuje. Daňová správa SR porovnáva riadenie výkonov so špičkovými daňovými správami z porovnateľných krajín s EÚ. V roku 2004 prebiehali najmä projekty s Holandskom a Dánskom. Akcent bol najmä na troch twinningových projektoch, zameraný
na riskmanagement (riadenie rizík), performance management (riadenie podľa výkonov) a system changes in tax audit (systémové zmeny v daňovej kontrole).

Autor je námestníkom generálnej riaditeľky Daňového riaditeľstva SR.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 08:52