Elektronické mýto pre vozidlá nad 3,5 tony sa má na Slovensku zaviesť od začiatku budúceho roka. Vláda síce schválila zákon o elektronickom mýte, ale je málo pravdepodobné, že ho schváli aj parlament. Za týchto okolností by nemala Národná diaľničná spoločnosť vypísať medzinárodnú súťaž na dodávateľa systému. Zrejme to bude riešiť nová vláda, ktorá vznikne z júnových volieb. Tento čas možno využiť na kvalitnejšiu prípravu zadania medzinárodného tendra.
Zatiaľ sú v Európe dva systémy vyberania elektronického mýta. Prvý, postavený na mikrovlnnej komunikácii DRSC, používajú v Rakúsku a zavádzajú ho v Taliansku, Španielsku a vo Francúzsku. Druhý je satelitný systém, ktorý uplatňujú v Nemecku, je založený na kombinácii určovania polohy vozidla podľa satelitov a digitálnej mapy i mobilnej komunikácie (GSM). V ČR vyhrala medzinárodnú súťaž rakúska spoločnosť Kapsch, ktorá sa zamerala na mikrovlnný systém. Česká vláda chce tender prehodnotiť. Na príklade našich susedov vidieť, že kvalitná príprava tendra a jeho realizácia je zložitý a vážny proces. Ide o veľký balík peňazí a jednotlivé spoločnosti už teraz vedú tuhý boj o víťaza súťaže na Slovensku. O objednávku na elektronické mýto prejavili záujem rakúska spoločnosť Kapsch, francúzska Sanet a talianska Autostrade, ktoré prevádzkujú mikrovlnný systém. Siemens a Toll Colet preferujú satelitný systém, o ktorý sa zaujímajú napríklad vo Veľkej Británii, v Číne, na Taiwane alebo v USA. Bez šancí nie sú ani slovenské firmy, ktoré vstupujú do medzinárodných konzorcií. Napríklad Elektrovod Holding Bratislava a Tesla Stropkov vstúpili do konzorcia švajčiarskych spoločností Ascom a Fela, ktoré doma prevádzkujú mikrovlnný systém vyberania elektronického mýtneho s upravenými technologickými riešeniami pre satelit. Do súťaže idú spoločne. Vodiči si môžu vybrať z troch možností ako mýto zaplatiť. Buď si rezervujú cez internet, zaregistrujú sa cez terminál alebo si zaobstarajú jednotku tzv. OBU (On Board Unit). Je to zariadenie, ktoré komunikuje so satelitmi a senzormi a v závislosti od prejazdených kilometrov vysiela do operačného centra súhrnnú informáciu o výške mýtneho. Pri satelitnom systéme vyberania mýtneho sa do toho môžu na Slovensku zapojiť aj mobilní operátori, kde by im pomohlo know-how v dátových prenosoch cez rozhranie GPRS. V roku 2012 bude v prevádzke európsky satelitný systém Galileo, ktorý nahradí súčasné americké satelity GPS. V tom istom roku má Európska únia mať jednotný mýtny systém, ktorý bude satelitný. Pripravovaný tender u nás má byť technologicky otvorený, základnou požiadavkou musí byť interoperabilita podľa smerníc EÚ, čo zabezpečujú obidva systémy. Od podmienok tendra bude závisieť, ktorá technológia dostane šancu.
Veľmi dôležitým faktorom bude celková dĺžka spoplatnených úsekov. Buď to budú terajšie diaľnice a niektoré úseky ciest I. triedy alebo všetky cesty I. triedy, čo bude 4 868 kilometrov. V EÚ sa vedú diskusie o tzv. celoplošnom spoplatnení, ale problém je zložitý a citlivý. Slovensko, podobne ako okolité krajiny, musí zaviesť elektronické mýto a príjmy z neho efektívne využiť na urýchlené dobudovanie cestnej infraštruktúry. Preto využime čas do volieb, poučme sa z chýb v iných krajinách a pripravme kvalitný tender. Je to rozhodnutie na niekoľko rokov.
Autor je generálnym riaditeľom Výskumného ústavu dopravného v Žiline.
StoryEditor
Súťaž na elektronické mýtne pripravme dôkladne
Elektronické mýto pre vozidlá nad 3,5 tony sa má na Slovensku zaviesť od začiatku budúceho roka. Vláda síce schválila zákon o elektronickom mýte, ale je málo pravdepodobné, že ho schváli aj parlament. Za týchto okolností by nemala Národná diaľničná spoločnosť vypísať medzinárodnú súťaž na dodávateľa systému. Zrejme to bude riešiť nová vláda, ktorá vznikne z júnových volieb. Tento čas možno využiť na kvalitnejšiu prípravu zadania medzinárodného tendra.