Na HNClube v Žiline na tému Infraštruktúra ako podmienka rozvoja podnikania hovoril minister dopravy Pavol Prokopovič o zdynamizovaní výstavby slovenských diaľnic. Myslím si, že prioritným trasám zatiaľ chýba prioritné financovanie. S budovaním severnej trasy diaľnice sa súčasne stavia a financuje aj južná trasa, čo spôsobuje prerozdelenie peňazí a spomalenie výstavby. Podľa Pavla Prokopoviča majú byť Bratislava a Košice spojené diaľnicou do roku 2010. Dokončiť túto trasu v prírodne atraktívnom, avšak technicky extrémne náročnom teréne s množstvom tunelov a mostov v stanovenom termíne je nereálne. Napríklad tunel Višňové je dlhý 14 km. Jeho výstavbu v dnes známom geologickom prostredí nie je možné stihnúť za štyri roky.
Stavba diaľnice do Košíc do roku 2010 musí rátať i s časom na spracovanie projektovej dokumentácie a vydanie stavebného povolenia, ako aj s časom na výber zhotoviteľa. To pri skúsenostiach s verejnou súťažou na úseku Mengusovce - Jánovce môže trvať i niekoľko mesiacov. Zväz stavebných podnikateľov považuje za reálny termín dokončenia diaľnice Bratislava - Košice rok 2015. Dynamika prípravných prác musí podstatne vzrásť. Financovanie prác z doterajších 19,5 miliardy Sk treba podstatne zvýšiť.
Napriek týmto pesimistickým názorom kladne hodnotíme a podporujeme snahu ministra Prokopoviča a vlády SR vytvárať podmienky na výrazne rýchlejšiu výstavbu diaľnic v medzinárodných koridoroch. Za ZSPS môžem potvrdiť, že slovenské stavebné firmy sú pripravené splniť všetky reálne termíny a potrebnú kvalitu. Dôkazom toho je aj posledný dokončený diaľničný úsek Ladce - Sverepec.
V roku 2005 prijalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR pravidlá na určovanie jednotkových sadzieb a cien výstavby diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy. ZSPS podmienky akceptuje. Nie sme však presvedčení, že prijatie podmienky pevných cien je systémovým a správnym krokom, ako zabezpečiť za tieto práce stabilné ceny. Stavebné firmy sa zaťažia ďalšími nákladmi vyplývajúcimi z administratívnej náročnosti tendrov. Bude totiž potrebný aj odborný odhad valorizácie ceny určenej štátnou expertízou. Pri stanovení pevnej ceny pre stavby s lehotou výstavby dlhšou ako 12 mesiacov musíme započítať inflačný koeficient. Jeho výšku možno len odhadnúť. Pri výraznej zmene inflácie sa môžu výrazne zmeniť aj ceny, čo pri vysokonákladových stavbách, akými diaľnice nepochybne sú, môže spôsobiť veľký rast ceny, ktorý podľa schválených pravidiel musí uhradiť zhotoviteľ. Pritom nemá vplyv na mieru inflácie, ktorú môžu ovplyvňovať aj politické rozhodnutia. Prenášanie tohto rizika na súkromné stavebné spoločnosti nie je správne. To však, pravdaže, platí aj opačne, ak pozitívny vývoj inflácie a ekonomická stabilita udržia ceny na primeranej úrovni aj niekoľko rokov a profit stavbárov bude vyšší, ako predpokladali. Tento optimistický variant je však veľmi málo pravdepodobný, čo ukazuje aj vývoj cien v stavebníctve za posledné roky.
Riešenie vidíme v uplatňovaní jednotkovej sadzby za každú položku práce vykonanej za určité obdobie. Počas neho sa tieto sadzby a ceny pre zmeny nákladov neupravujú. Obchodné podmienky pri výstavbe diaľnic a ciest vo väčšine krajín EÚ jasne definujú Všeobecné obchodné podmienky pre zákazky na stavebné a inžinierske práce. Vydala ich Medzinárodná federácia inžinierov-konzultantov. Sú akceptovateľné aj na slovenské pomery. Stanovujú povinnú úpravu ceny pre stavby, ak je ich lehota výstavby väčšia ako 18 mesiacov. Keďže tieto podmienky všeobecne platia od roku 1999 a v procese výstavby sa osvedčili, nemali by sme prijímať nové zásady, prípadne preberať len vyňaté časti, ako je to v spomínaných pravidlách. ZSPS má vo svojich firmách odborný potenciál, ktorý je pripravený spolupracovať pri riešení tejto problematiky tak, aby výsledkom bola cenovo primeraná, rýchla a najmä kvalitná výstavba diaľnic na Slovensku.
Autor je prezidentom Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska