StoryEditor

Komentár HN: Vypnite ten monitor...

04.05.2006, 00:00
Od včerajška poznáme úroveň vzdelania deviatakov základných škôl v jednotlivých krajoch. Test vedomostí z matematiky a materinského jazyka vo februári stresoval takmer 64 tisíc žiakov. Čo priniesol? Vieme, že žiaci na celom území sú na tom s vedomosťami približne rovnako. Vieme, že žiaci na súkromných a cirkevných školách dosahujú mierne lepšie výsledky ako deti "odsúdené" na štátne školy. Objektívne kritériá, prečo je to tak, však chýbajú. Chýba rebríček kvality škôl, ktorý by rodičom pomohol pri výbere školy pre svojho potomka. Otázne je, či by pri dnešnom mechanizme testovania mal nejaký význam.

Od včerajška poznáme úroveň vzdelania deviatakov základných škôl v jednotlivých krajoch. Test vedomostí z matematiky a materinského jazyka vo februári stresoval takmer 64-tisíc žiakov. Čo priniesol? Vieme, že žiaci na celom území sú na tom s vedomosťami približne rovnako. Vieme, že žiaci na súkromných a cirkevných školách dosahujú mierne lepšie výsledky ako deti "odsúdené" na štátne školy. Objektívne kritériá, prečo je to tak, však chýbajú. Chýba rebríček kvality škôl, ktorý by rodičom pomohol pri výbere školy pre svojho potomka. Otázne je, či by pri dnešnom mechanizme testovania mal nejaký význam.
Monitor by mal časom nahradiť prijímačky na stredné školy, podobne, ako jednotná maturita azda raz nahradí prijímacie pohovory na vysoké školy. Ministerstvo tvrdí, že stredné školy musia už dnes výsledky Monitora zahrnúť medzi kritériá rozhodujúce pri prijímačkách. Mnohým sa to však nepáči, a tak miera, do akej Monitor akceptujú, je rôzna. Často ho berú len ako pomocné kritérium. Školy spochybňujú objektívnosť výsledkov testovania. Celkom prirodzene - písomky so žiakmi totiž píšu ich učitelia. Žiaci sami priznávajú, že im s odpoveďami pomáhajú pedagógovia. Absencia objektivity výsledkov testovania nedeformuje len "trh žiakov", ale aj pozície základných škôl. Tie svojim študentom pomáhajú, samy totiž chcú, aby uspeli. Cez výsledky žiakov získava lepšie meno aj samotná škola. A na to je nabalený väčší záujem rodičov umiestniť do školy svoje deti a viac peňazí. Na to, aby výsledky Monitora získali na váhe, musela by kontrola a vyhodnotenie testov prejsť do externého prostredia. Školy, o ktoré je veľký záujem, sa preto stále vo veľkej miere spoliehajú na osvedčené prijímačky.
Opačný extrém prepukol v oblastiach, kde je málo detí. Na stredné školy sa hlási o takmer tridsaťtisíc žiakov menej, ako sú schopné prijať. Najpostihnutejšie školy preto berú "všetko, čo príde". Bez prijímačiek, bez ohľadu na výsledky Monitora. Len aby naplnili potrebné stavy. Znamená to, že na školy, ktoré sa voľakedy pýšili prívlastkom výberové, sa často dostanú žiaci, ktorí na to jednoducho nemajú.
Monitor by pritom nemusel byť len málo relevantným zdrojom štatistických dát pre ministerstvo. Mohol byť sa stať užitočným nástrojom pre rodičov i samotné školy. Ešte sa naučiť ho používať. V opačnom prípade za veľa nestojí a taký monitor môžeme pokojne vypnúť.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. máj 2024 05:06