Jeden z rodičov po trojhodinovom čakaní s malým bábätkom na detskej pohotovosti v Bratislave - Kramároch lakonicky konštatoval: "Dole na vrátnici a v pokladnici sú v noci tri pracovníčky, na celú Bratislavu je jeden pohotovostný lekár." A mal pravdu. Slovenské zdravotníctvo kríva na obe nohy. Stačí ísť "s prípadom" na detskú pohotovosť a veľmi rýchlo zistíte, že je tam zlá organizácia práce. V praxi to vyzerá takto: Prídete s dieťaťom na chirurgickú pohotovosť, vypíšu vám zdravotnú kartu a pošlú vás s poradovým číslom na prvé poschodie. A tam plná čakáreň. Čakáte.... Pol hodinu, hodinu, medzitým príde niekto s dieťaťom v mdlobách, tak ho pustíte pred seba. Tí, čo čakali pred vami, postupne odchádzajú na RTG a tam opäť čakajú... Potom sa vracajú so snímkami a logicky idú prednostne do ordinácie. Vy stále čakáte. Konečne vstupujete do ordinácie. Lekárka vás, pochopiteľne, pošle najprv na RTG. Tam čakáte... Po röntgene si ale na snímku počkáte dlhé minúty. Lebo jediný lekár medzitým išiel na sonografiu, kde už dlhé minúty čaká ubolená dievčina. Pol hodiny čakania na hotovú snímku - kým sa lekár vráti zo sonografie - dá zabrať. A potom ešte chvíľa čakania so snímkou pred lekárkou, odkiaľ vás poslali na RTG. O tri hodiny sa dozvedáte, že končatina nie je zlomená. Uff...
Oveľa jednoduchšie by bolo spýtať sa v plnej čakárni, kto s čím prišiel, prednostne vziať na ošetrenie bábätká a najvážnejšie prípady. Zároveň bez dlhého vyčkávania poslať na RTG jednoduché podozrenia na zlomeninu a tak ďalej, od menej zložitého k zložitejšiemu. Aké jednoduché....Lekárom a setrám niet čo závidieť. Pacientom v čakárňach na pohotovosti ešte menej. Azda nám len slovenské zdravotníctvo napokon celkom nezamdlie!
Ivan Václavík, publicista