StoryEditor

Prečo ročné zúčtovanie poistného

12.05.2006, 00:00

Najpodstatnejšie dôvody, prečo sa robí ročné zúčtovanie poistného, sú:
-- Poistné samostatne zárobkovo činných osôb sa vypočíta zo základu dane, ktorý SZČO dosiahla v roku 2005. Nie je teda rozhodujúci základ dane z rokov 2003 a 2004 -- ten je podstatný pre platenie preddavkov -- ale spravodlivo sa poistné vypočíta z toho, čo SZČO zarobila v roku 2005.
-- V prípade zamestnancov a zamestnávateľov eliminovanie triku, ktorý sa používal v minulosti. Zamestnanec mal 11 mesiacov v roku nízky príjem na úrovni minimálnej mzdy a 12. mesiac dostal odmeny, prémie atď., jeho príjem bol mnohonásobne nad úrovňou maxima na výpočet mesačného poistného -- a z tej časti príjmu, ktorá bola nad touto hranicou (v r. 2004 šlo o sumu maxima 32 000 Sk) sa legálne poistné neplatilo. Zavedením ročného zúčtovania sa tento trik eliminoval.
-- Ročné zúčtovanie je spôsob, ako donútiť platiť poistné zo svojich príjmov tzv. dobrovoľne nezamestnané osoby.
Je fakt, že pre mnoho ľudí bude ročné zúčtovanie komplikované. Dôvodov je niekoľko. Po prvé, ročné zúčtovanie poistného nebolo možné zlúčiť s daňovými priznaniami. Zákon o dani z príjmov a zákon o zdravotnom poistení nie sú kompatibilné -- nie sú rovnaké základy, inak sú definovaní platitelia dane, inak platitelia poistného. Po druhé, proces ročného zúčtovania nesmierne komplikuje fakt, že poistné platí i zamestnávateľ. Po tretie -- sú poistenci, ktorým sa v priebehu roka zmenila sadzba -- zo základnej sadzby prešli na polovičnú (invalidi). Po štvrté, od 1. septembra bola účinná novela zákona č. 352/2004 Z. z., ktorá uprostred roka zmenila mnohé princípy. A napokon -- v zákone sú priznané úľavy a výnimky, najmä pokiaľ ide o zamestnaných a podnikajúcich študentov a dôchodcov -- tie takisto pre tieto osoby komplikujú ročné zúčtovanie.
Na to, čo bolo cieľom vyhlášky, pracovalo na jej texte príliš málo ľudí. Ministerstvo zdravotníctva nie je dostatočne personálne obsadené na to, aby takýto dôležitý vykonávací predpis bolo možné urýchliť. Text vyhlášky vznikal od leta 2005, spočiatku na tom pracovali dvaja (popri iných svojich povinnostiach), neskôr sa pridali ďalší dvaja ľudia z externého prostredia. Text vyhlášky a predbežná podoba tlačív boli hotové koncom januára 2006, a vtedy boli i prvýkrát zverejnené v pripomienkovom konaní. Proces pripomienkového konania, jeho vyhodnotenia atď., trval do polovice marca. Následne sa tlačivá museli prerobiť do výslednej vizuálnej formy, čo trvalo ďalší mesiac.
Preferujem radikálne riešenie -- zavedenie odvodovej reformy z dielne ekonóma Richarda Sulíka. Druhá možnosť, na ktorej by sa mohla budúca vláda dohodnúť, je:
-- zjednotenie daňového základu a základu na výpočet poistného,
-- prenesenie platby zo zamestnávateľa výlučne na zamestnanca (tieto dva kroky súčasne znamenajú úpravu -- zníženie výslednej sadzby zamestnanca, mohla by byť okolo 10 percent),
-- zrušenie pojmu minimálny základ,
-- zrušenie výnimiek pre pracujúcich študentov a dôchodcov,
-- zmena filozofie platieb štátu za poistencov štátu,
-- jednotný výber a vykazovanie poistného a dane z príjmu daňovými úradmi.
Vykonaním týchto krokov by ročné zúčtovanie v súčasnej podobe mohlo zaniknúť. Nahradilo by ho jednotné daňové priznanie, v rámci ktorého by sa dopočítalo aj poistné na zdravotné poistenie.
Autor je externý spolupracovník MZ SR, spoluautor noviel zákona č. 580/2004 Z. z. a vyhlášky č. 239/2006.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. máj 2024 11:53