Je to vysoká škola logiky. Austrian Airlines chceli rozvíjať slovenskú leteckú dopravu originálne -- tak, že zrušili dve z troch liniek z Bratislavy. Minister Prokopovič označuje vlaňajší 15-percentný rast leteckej dopravy vo svete (v Bratislave 90, v Prahe vyše 25 a vo Viedni takmer 16-percentný) za recesiu. Rýchla rota poslaneckých prieskumníkov prepadla ministerstvo dopravy, aby zistila, že odovzdanie bankrotujúcich slovenských štátnych aerolínií do rakúskych rúk bolo v podstate kóšer.
O tom však nebolo pochýb. Austrian Airlines majú totiž lepších právnikov ako štátne Slovenské aerolínie straníckych krízových manažérov. Bleskový poslanecký prieskum minulý týždeň bol úplne zbytočný, ak skúmal iba to, čo skúmal. Rakúska strana, ktorá má eminentný záujem kontrolovať vývoj na slovenskom trhu, neurobila nič iné, len v riadnom hracom čase využila prihrávku od našich lietajúcich amatérov. Poslanci sa iba tichučko, akoby mimochodom, pýtali, prečo to muselo dôjsť až do takého konca, ako sa narábalo s majetkom ľudu tejto krajiny a kto je za to zodpovedný. Niet analýzy večného živorenia vlajkovej lode, pre ktorú sa v roku 1998 priviezli tri ruské lietadlá za takmer 60 miliónov dolárov. Hoci podnikala poväčšine iba v bezproblémovom poskytovaní lietadiel touroperátorom na dopravu turistov, vlani tvrdo pristála s nákladom vyše 600-miliónových dlhov. Napriek tomu, že ešte pred dvoma rokmi minister Prokopovič sľuboval ozdravenie aerolínií a výhodný predaj. Vlani v novembri už bolo treba umoriť dlh vyše desaťnásobným znížením základného imania -- zo 673,6 milióna na 70,2 milióna korún. To asi ešte nie sú posledné straty štátu. Štátne bratislavské letisko sa má zbaviť nedobytného vyše 20-miliónového dlhu Slovenských aerolínií. Aspoň tretinu azda získa, keď dlh so stratou predá dcérskej firme Austrianu. Ak sa však transakcia uskutoční, môže vypuknúť anarchia. Čo ak letisku prestanú platiť aj ďalšie aerolinky, súkromné firmy v nádeji, že sa im to prepečie rovnako ako štátnej leteckej spoločnosti? A čo ak sa poučia iné firmy z iných rezortov?
Jednoznačným pozitívom odletu do rakúskych rúk je iba fakt, že Rakúšania promptne rozohnali slovenský manažment dosadený štátom. Ak budú rakúske Slovenské aerolínie ďalej v strate, 62 percent pôjde na rakúsky účet. Že sa však nijaká kaša neje horúca, svedčí istá personálna kontinuita: členom nového predstavenstva je s rakúskym súhlasom bývalý generálny riaditeľ Slovenských aerolínií Tomáš Slivka, ktorý ich pilotoval do bankrotu, a podpredsedom dozornej rady zostáva Pavol Rusnák, bývalý šéf bývalej Devín banky, zástupca minoritného vlastníka, čiže Devín Group, ktorá sa angažovala v deblokáciách ruských dlhov.
Rakúsky záchranný pás umožní Austrianu zabiť veľa múch. Čoskoro elegantne vycúva zo slovenského trhu, kde prerábal. Svoje predstavy presunie na Slovenské aerolínie. Aké, ešte nie je jasné. Vraj lety do EÚ. Ale práve tam však Austrian neuspel a od mája prepravil o polovicu menej cestujúcich, než plánoval. Slovenské aerolínie potrebuje, aby mohol vplývať na slovenský trh, kde vznikajú aj aktivity nekompatibilné s rakúskymi predstavami. Konkurencia Slovenských aerolínií iným Slovákom bude podstatne lacnejšia, a Austrian nebude aspoň navonok v konflikte záujmov.
StoryEditor
Rozvoj spiatočkou
Je to vysoká škola logiky. Austrian Airlines chce rozvíjať slovenskú leteckú dopravu originálne -- tak, že zruší dve z troch liniek z Bratislavy a minister Prokopovič označuje vlaňajší 15-percentný rast leteckej dopravy vo svete (v Bratislave 90, v Prahe vyše 25 a vo Viedni takmer 16-percentný) za recesiu.