Kým v našich politických kuloároch vzniká "proeurópska vláda", Európa, respektíve Európska únia, rieši zatiaľ úplne iné problémy ako my, ktoré nemajú provinciálne, ale európske alebo globálne dimenzie. Riešením takých problémov by sme sa mali zaoberať aj my, pretože emancipované, dospelé európanstvo poznať aj podľa toho, či máme na európske alebo globálne veci názor, či dokážeme zaujať odôvodnené stanovisko, či sa tento druh diskusií prenáša k nám domov.
Neeurópskosť či nedospelosť domácej politiky sa pozná, naopak, podľa toho, že nám sú európske a globálne veci ľahostajné, že vystačíme s našimi vládnymi krízami. Tie sú pre nás stredom celého vesmíru.
Príklady z týchto dní. Európsky súdny dvor podľa všetkého rozhodne, že britská vláda postupovala nesprávne, keď zakazovala britským firmám, aby si od svojho zisku pred zdanením odrátali straty vykázané pobočkami v iných krajinách Európskej únie. Význam rozhodnutia európskeho súdu bude zásadný. De facto bude znamenať, že jednotlivé európske štáty nesmú diskriminovať obchodné spoločnosti, ktoré investujú v rámci Európskej únie mimo svojho domáceho, národného trhu.
Podľa daňových expertov by mohlo očakávané rozhodnutie znamenať, že fungovanie korporátnych daňových poplatníkov na európskom trhu by sa mohlo priblížiť k americkému modelu. Chystá sa tak doslova prelom do európskeho daňového systému a mohlo by ísť na dlhý čas o najväčšiu udalosť európskej daňovej politiky. Štáty a vlády, ktoré budú podľa predbežných odhadov najviac tratiť, sú Nemecko, Fínsko, Írsko, Holandsko a Švédsko. Tieto krajiny, podobne ako Veľká Británia, svojim štátom zakazujú znižovať zisky materských firiem stratami ich zahraničných pobočiek.
Dosahy na rozpočet jednotlivých členských krajín môžu byť masívne, pretože štátne pokladnice prídu možno o desiatky miliárd eur daňových príjmov. Európska únia neurobí dôležitý krok len na prehĺbenie a lepšie fungovanie jednotného trhu, ale aj evidentný krok smerom k federalizmu. Ide o postupnú federalizáciu, ktorú živí zospodu záujem a tlak podnikateľov, akcionárov a firiem, aby sa nerozlišovala úspešnosť či neúspešnosť podnikania vnútri trhu Európskej únie. Nejde o federalizáciu zrodenú v hlave byrokrata. Keď problém zjednodušíme, Európa mieri k tomu, že v rámci únie (federácie) si každá firma bude platiť dane, kde chce.
Ďalšou dôležitou globálnou ekonomickou témou je dovoz čínskeho textilu. Rieši ho Európska únia aj Spojené štáty. Všetko nasvedčuje, že EÚ aj USA čoskoro zrušia len necelé tri mesiace trvajúci slobodne trhový experiment s voľným dovozom čínskeho textilu. Únia aj USA sa vrátia na koniec minulého roka a zavedú znovu systém kvót.
Z pohľadu liberála nie je dôvodom obnovy protekcionistických opatrení to, že by slobodne trhový experiment nefungoval, ale skôr to, že fungoval až príliš dobre.
Dovoz čínskeho textilu do Európy a USA sa zvýšil o stovky a v niektorých prípadoch až o tisíce percent. Samozrejme, prejavil sa tiež relatívne prudký pokles cien. Práve preto to vyzerá tak, že si americkí aj európski textilní výrobcovia, žiaľ, vymôžu svoje.
Čína hovorí, že taký prudký nárast exportu je jednorazový, neudržateľný a súvisí s reakciou na zrušenie kvót. Kvóty umelo držali čínsky vývoz na pomerne nízkej úrovni. Pred liberalizáciou Číňania dodávali do EÚ dvanásť a do USA šestnásť percent textilného dovozu. To, čo sa chystajú teraz Európania a Američania urobiť, môže výrazne podlomiť už dosť chatrnú vôľu sveta na ďalšiu liberalizáciu obchodu.
StoryEditor
Európsky daňový prelom k postupnej federalizácii
Európsky súdny dvor podľa všetkého rozhodne, že britská vláda postupovala nesprávne, keď zakazovala britským firmám, aby si od svojho zisku pred zdanením odrátali straty vykázané pobočkami v iných krajinách Európskej únie.