Smer, SDKÚ a Slobodné fórum uvažujú zrušiť ministerstvo hospodárstva. HZDS spresňuje, že ho treba zlúčiť s ministerstvom dopravy. Je zaujímavé, že sa politici obuli práve do tohto rezortu. Možno sa im nepáčili jeho výstupy, dosiaľ to príliš nedali najavo. Jeden z argumentov za jeho zrušenie je, že mu zostalo málo zakladateľských funkcií k štátnym podnikom a akciovkám. To je pravda, ale tento rezort má veľa iných povinností. Dávno pominula idylická doba po vzniku štátu, keď komunikácia s Bruselom či Parížom (OECD) bola v úzadí a vôbec nikoho cudzieho sme nemuseli poslúchať. Až keď prišli politici, ktorí to s integráciou mysleli vážne, agenda vzrástla. Hospodársky rezort má povinnosti voči nielen voči Európskej komisii, ale aj ďalším organizáciám v energetike, medzinárodnom obchode (sledované komodity ako oceľ, vojenský materiál, tovary dvojakého použitia). Energetika sa skladá z niekoľkých segmentov: plyn, elektrina, ropa, uhlie, komunálne teplo a obnoviteľné zdroje. Mnohé z nich si vyžadujú tím úradníkov. Tento rezort má na starosti aj turistický ruch, spotrebiteľskú problematiku a hospodársku mobilizáciu. Je pravda, že spolu s dopravnou cestou, železnicou, lietaním a technickými záležitosťami automobilov by hospodárske odvetvia mohlo riadiť jediné superministerstvo.
Napriek snahe redukovať štátnu administratívu politici zabúdajú, že máme štátnych tajomníkov. Je ich spolu viac ako členov vlády. O niektorých z nich vôbec nie je počuť. Ak by sa na nich pýtali v televíznych súťažiach dotovaných stotisícovými výhrami, väčším problémom by boli ich mená, ako cisárov čínskych dynastií. Štátni tajomníci nie sú ústavní činitelia. Obsadzujú sa podľa politického kľúča, tvoria akúsi dozornú radu rezortov, ale bez hlasovacieho práva. Tento systém vyhovuje koaličným zoskupeniam, ale zdražuje slovenskú administratívu.
Je tu ešte "ministerstvo pokladu" -- FNM. O ňom teraz politici mlčia či ho zrušia alebo nie. Treba vedieť, že víťazné politické strany obsadzujú v troch orgánoch fondu spolu vyše 20 svojich nominantov. Tí majú šancu zároveň zasadať v štátnych spoločnostiach. Fond sa má starať o účasti v mnohých štátnych spoločnostiach, napodiv nie vo všetkých. Napríklad kontroverzný Transpetrol má výlučne ministerstvo hospodárstva.
V Česku už FNM ČR zrušili. Je to nesporne reformný krok. Kreslá vo FNM SR sa čoskoro budú nanovo obsadzovať, asi skôr ako sa zostaví vláda. Potom už bude túto inštitúciu ťažké zrušiť, platí prirovnanie, že kapry si nevypustia rybník.
Fond ešte eviduje nevyzdvihnuté dlhopisy občanov. Túto agendu by pokojne mohla robiť Slovenská konsolidačná. Zároveň by mohla spravovať minoritné účasti, tie sú väčšinou neveľkej hodnoty. O účasti v strategických spoločnostiach by sa mali starať výlučne rezorty. Robia tak väčšinou aj dosiaľ.
Čo si však majú voliči myslieť o politikoch, ktorí sa teraz, pred voľbami, predháňajú v návrhoch na zrušenie ministerstiev, ale mlčaním prechádzajú existenciu štyroch desiatok lukratívnych postov na miestach štátnych tajomníkov a vo FNM? ko zrušiť FNM po voľbách.
StoryEditor
O zrušení FNM stále ticho
Smer, SDKÚ a Slobodné fórum uvažujú zrušiť ministerstvo hospodárstva. HZDS spresňuje, že ho treba zlúčiť s ministerstvom dopravy. Je zaujímavé, že sa politici obuli práve do tohto rezortu. Možno sa im nepáčili jeho výstupy, dosiaľ to príliš nedali najavo.