Už pri schvaľovaní zákona o záchrannej zdravotnej službe (ZZS) boli výhrady k počtu zásahových stredísk, najmä pre nedostatok kvalifikovaného personálu. Poukazovalo sa aj na riziká vykonateľnosti "reformy", najmä v súvislosti s výberovými konaniami na ambulancie ZZS. To, čo sa v zabezpečovaní ZZS v súčasnosti deje, je jednoducho chaos. Najmä miera právneho, organizačného a odborného zabezpečenia uvedenia právnych predpisov do života je povážlivo nízka.
Pozornosť si zaslúžia najmä právne podmienky výberových konaní. Zákon ustanovil, že ministerstvo zdravotníctva vydáva povolenie na prevádzkovanie ambulancie ZZS. Ministerstvo povolenie vydá, ak žiadateľ má licenciu, úspešne absolvuje výberové konanie a splní kritériá výberového konania (personálne zabezpečenie, materiálno-technické vybavenie, vinkulovanie peňažných prostriedkov). Ministerstvo stanovilo pevné podmienky výberových konaní. Uviedlo v nich, že v prípade nepredloženia všetkých platných úradne overených dokladov s požadovanými údajmi bude účastník výberového konania vylúčený. Zdalo by sa, že všetko je v poriadku. Avšak zakrátko prišlo ministerstvo zdravotníctva s tzv. zmierňovaním požiadaviek. Podľa nich účastník výberového konania už nemusí predložiť licenciu (aj keď to zákon ukladá). Ak účastník predkladá odlišné doklady a údaje, ako sú požadované a uvedené v podmienkach výberového konania, a uvedie pádny dôvod, prečo je to tak, nič sa nedeje. Ak účastník výberového konania ZZS neprevádzkoval, stačí, ak predloží hodnoverné doklady, údaje, podklady s presvedčivým odôvodnením, že v prípade získania povolenia na prevádzkovanie ambulancie ZZS zabezpečí poskytovanie zdravotnej starostlivosti. A takýchto tzv. zmiernení je 16. Je preto dôvod domnievať sa, že výberové konania nie sú v súlade s legislatívou a ich platnosť môže byť spochybnená.
Samozrejme, že to nie je všetko. Ak sa spýtate kompetentných v samosprávnych krajoch (ktorí sú zodpovední za koordináciu zabezpečovania zdravotnej starostlivosti), odpovedia vám, že napriek ich záujmu nemajú dostatok informácií o tom, čo sa deje so ZZS, nemôžu do procesu zasahovať a ani ho ovplyvňovať. Nie sú však sami. Koncom júna primátori 16 miest, v ktorých prešla zriaďovateľská funkcia na nemocnice podľa zákona 416/2001, v liste adresovanom ministrovi zdravotníctva uvádzajú, že vyhlásením výberových konaní na stanice záchrannej zdravotnej služby došlo k záujmu o prevádzkovanie rôznymi skupinami záujemcov -- nezdravotníkov. To vnáša značnú neistotu medzi doterajších prevádzkovateľov (ktorí na prevádzkovanie ZZS majú riadne povolenie). Preto žiadajú výberové konania na ambulancie zdravotnej záchrannej služby zrušiť.
V pozadí toho všetkého sú -- ako inak -- peniaze. Ak sa doteraz na ZZS vynakladalo asi 0,6 miliardy korún ročne, teraz sú podmienky nastavené na 2,5 miliardy. A tak sú tu podozrenia na tunelovanie, poukazovanie na netransparentnosť a oháňanie sa trestnými oznámeniami. Aj takáto je ZZS v podmienkach "nového zdravotníctva".
Občan, pre ktorého má štát garantovať základné ľudské práva -- právo na život a ochranu zdravia aj prostredníctvom ZZS, sa niekde stráca. Za všetkých to povedala jedna pacientka : "Nikomu neželám, aby bol teraz odkázaný na záchranku."
Jedna z koaličných strán si ako prioritu do konca volebného obdobia dala zabezpečenie príchodu záchranky do 15 minút. Minister pôvodne sľuboval 10. Poznajúc posledné udalosti, občania by skôr uvítali garanciu, aby záchranka vôbec prišla.
StoryEditor
Chaos v záchrannej zdravotnej službe
Už pri schvaľovaní zákona o záchrannej zdravotnej službe (ZZS) boli výhrady k počtu zásahových stredísk, najmä pre nedostatok kvalifikovaného personálu. Poukazovalo sa aj na riziká vykonateľnosti "reformy", najmä v súvislosti s výberovými konaniami na ambulancie ZZS. To, čo sa v zabezpečovaní ZZS v súčasnosti deje, je jednoducho chaos. Najmä miera právneho, organizačného a odborného zabezpečenia uvedenia právnych predpisov do života je povážlivo nízka.