Podobne ako ďalšie štáty sveta aj Slovensko zaznamenáva v posledných týždňoch rekordné ceny pohonných látok. Nie je to príjemná situácia pre majiteľov áut, firmy ani hospodárstvo celej krajiny. Vysoké ceny palív majú dosah na dopravné náklady. Je iba otázkou času, kedy sa premietnu do cien ostatných výrobkov, zvýšia infláciu, obmedzia hospodársky rast.
Medzi občanmi pochopiteľne vzrastá napätie, zvyšujú sa tlaky, aby proti vysokým cenám zasiahol štát. Veď má na to nástroje, napríklad môže upraviť smerom nadol sadzby spotrebných daní alebo dane z pridanej hodnoty. Takéto odporúčania padli na úrodnú pôdu v Poľsku, kde znížili spotrebné dane, a v Maďarsku, kde vytvorili novú, nižšiu sadzbu pre daň z pridanej hodnoty. Sú podobné kroky opodstatnené aj na Slovensku?
V prvom rade si treba položiť zásadnú otázku, prečo a v akej miere štát zaťažuje predávané tovary daňami. Systém dane z pridanej hodnoty a spotrebných daní je spoločný pre celú Európsku úniu. Výber týchto daní je spolu s daňou z príjmu základom na napĺňanie štátnej kasy, odkiaľ potom plynú výdavky na starostlivosť o verejné hodnoty a na sociálnu politiku. Pomer medzi nepriamymi a priamymi daňami je v jednotlivých štátoch rozličný, ale to nič nemení na veci, že systém priamych a nepriamych daní je pre štáty Európskej únie záväzný.
Spotrebné dane sa zväčša uvaľujú na tovary, ktorých používanie nejakým spôsobom môže škodiť ľudskému zdraviu. Do tejto kategórie sa popri alkoholických nápojoch či cigaretách dostali pohonné látky. Okrem toho, že vyrubovaním spotrebných daní štáty napĺňajú svoje rozpočty, ich sadzbami sa sleduje aj regulovanie spotreby zaťažených tovarov. Tým sa líšia od iných nepriamych daní. Daň z pridanej hodnoty môže síce byť vo viacerých sadzbách, a tak čiastočne ovplyvňovať spotrebu zaťažených tovarov a služieb, v zásade však postihuje plošne všetky komodity.
Tieto súvislosti si treba uvedomiť pri akomkoľvek zasahovaní do daňového systému. Pri posudzovaní cien pohonných látok sa treba triezvo zamyslieť nad ďalšími krokmi. Analytici predpovedajú, že cena vstupnej suroviny, ropy, sa v najbližšej budúcnosti zníži, ale dlhodobo už ostane vysoká. Ak chcú vlády vrátiť ceny benzínov a nafty do obdobia spred dvoch, troch rokov, aby tak upokojili obyvateľov a podporili hospodársky rast, musia siahnuť na spotrebné dane. Potrebné by však bolo radikálne zníženie sadzieb, dokonca úplné zrušenie týchto daní. Tu sa vynára otázka opodstatnenosti existencie tohto druhu daní, ba čo viac, otázka konštrukcie daňového systému v Európe. Ak by sa rázne siahlo na spotrebné dane, museli by sa nájsť iné formy napĺňania štátnych rozpočtov, prípadne pristúpiť na skokovité zníženie výdavkov.
Vidieť, že nejde o jednoduché rozhodnutia, a preto sa musia riešiť na vyššej ako národnej úrovni. Európska únia má jasne nastavený ekologický smer rozvoja, čím je otázka spotrebných daní ešte citlivejšia. Vysoké ceny zaťažených tovarov majú dlhodobo vyvolávať tlak na prijímanie ekologickejších riešení, v prípade automobilovej dopravy napríklad na vývoj a používanie alternatívnych palív.
K tomuto európskemu a ekologickému hľadisku treba pridať rozmer fiškálnej stability a účinnosti prijatých opatrení. Nie je dobre, ak sa v priebehu finančného roka menia sadzby spotrebných daní, nevynímajúc ich zvyšovanie, aké napríklad nastalo v roku 2003. Účinnosť je tiež diskutabilná -- napríklad v Poľsku vyvolalo zníženie sadzieb spotrebných daní iba čiastkový efekt, ceny pohonných látok na čerpacích staniciach sa neznížili rovnakou mierou ako sadzby daní.
Na záver tejto úvahy treba pripomenúť overenú skutočnosť, že najlepšími správcami vyprodukovaných peňazí sú priamo ich pôvodcovia. Daňový režim by sa mal uplatňovať iba v takej miere, aby zhromaždil finančné prostriedky potrebné na nutnú starostlivosť o verejné hodnoty. Z tohto hľadiska by sa možno na Slovensku po širšej politickej dohode perspektívne našiel priestor na zásadné zníženie alebo úplné odbúranie spotrebných daní na pohonné látky. Muselo by to však byť v koordinácii s ostatnými štátmi Európskej únie, lebo sa siahlo na princípy, na ktorých toto zoskupenie stojí.
Autor je poslanec Národnej rady SR za SDKÚ, člen Výboru NR SR pre financie, rozpočet a menu
StoryEditor
Drahý benzín sa musí riešiť na úrovni EÚ
Podobne ako ďalšie štáty na sveta aj Slovensko zaznamenáva v posledných týždňoch rekordné ceny pohonných hmôt. Nie je to príjemná situácia pre majiteľov áut, pre firmy i hospodárstvo celej krajiny. Vysoké ceny palív majú dopad na dopravné náklady. Je iba otázkou času, kedy sa premietnu do cien ostatných výrobkov, zvýšia infláciu, obmedzia hospodársky rast.