Slovensko je svetovou veľmocou vo výrobe osobných automobilov. Tento fakt je asi len pre málokoho novinkou. Tí, viac znalí veci, vedia, že tak ako silnou stránkou, je to zároveň aj hrozbou Slovenska. Ak by totiž svetový automobilový trh postihla kríza, slovenské hospodárstvo by bolo na rane ako prvé. Len málokto si však do dôsledkov uvedomuje, že automobilový priemysel už na prahu takej zmeny stojí. Je ňou autonómna osobná doprava poháňaná elektrinou.
Obdobie zmien
Tak ako začiatok 90-tych rokov znamenal boom v používaní osobných počítačov a obdobie milénia sa nieslo v duchu masového rozšírenia internetu, na dnešok budeme pravdepodobne jedného dňa spomínať ako na čas vzniku novej éry v doprave – elektromobility.
V roku 1990 predstavovali tržby rozvíjajúcej sa spoločnosti Microsoft jednu miliardu dolárov. Vlani to však už bolo 96 miliárd. Ponúka sa tu zaujímavá paralela. Firma Tesla vlani prekonala v tržbách hranicu dvoch miliárd. Koľko to bude o 20 rokov?
Elektrické automobily sa čoraz viac dostávajú aj k bežným spotrebiteľom. Na trhu sú k dispozícií modely, ktorých základná cena začína od niečo cez 20 tisíc eur. Zvyšuje sa aj počet nabíjacích staníc. Jazda elektromobilom tak už nie je žiadne sci-fi. Spoločnosť Volkswagen napríklad plánuje vytvoriť do dvoch rokov až 20 nových modelov elektrických vozidiel.
Teslu môžeme brať ako pioniera trhu, no keď sa do elektromobility naplno obujú etablované automobilové značky, aj s celým ich podhubím subdodávateľských firiem, dílerov a servisných centier, prerod od spaľovacích motorov k batériám sa môže udiať v priebehu pár rokov, a bude mať zásadné dopady.
V Číne už k niečomu takému dochádza. Komunistická strana sa na poslednom zjazde rozhodla, že elektromobilitou vyrieši problémy s extrémnym znečistením ovzdušia v čínskych mestách. Firma Zhi Dou aj vďaka tomu dokázala úspešne predstaviť svoje modely aj na bratislavskom autosalóne a jej meno sa spomína medzi vážnymi záujemcami o investíciu v košickom priemyselnom parku.
Veľkou otázkou je, ako elektrické vozidlá ovplyvnia budúci dopyt po rope. Spotreba benzínu pravdepodobne hlboko klesne. Odhaduje sa, že elektromobily môžu do roku 2023 znížiť dopyt po rope o dva milióny barelov denne. Aký vplyv bude mať tento jav na ropný priemysel a nadväzne geopolitiku? Túto otázku budeme možno riešiť už čoskoro.
Slovenska sa však téma elektromobility bytostne dotýka z iného uhla pohľadu. Náš automobilový priemysel je dnes orientovaný na spaľovacie motory. Prerod na elektrinu však bude znamenať nové nároky na produkciu. Keď chce Slovensko túto zmenu ustáť, musí začať čo najskôr podnecovať inovačný potenciál v súčasných závodoch, alebo sa zasadiť o vznik nových subjektov, zameraných na batérie a súvisiace komponenty.
Bez ľudí
Ešte väčším žolíkom na stole automobilového priemyslu ale je autonómna jazda. Kým pri nástupe elektromobilov sa zmení len druh pohonu, pri autonómnych vozidlách dôjde k zmene celého spôsobu prepravy. Ľudia nebudú riadiť dopravné prostriedky, budú to za nich robiť stroje – počítače. Klesne počet nehôd, pretože stroje sa budú vedieť, lepšie ako dnes ľudia, dorozumieť a vzájomne zosúladiť. Jediným prvkom rizika v doprave budúcnosti bude živý človek - šofér.
Tento trend zmení aj súčasný pohľad na vlastníctvo automobilov. Už nebude potrebné auto vlastniť. Vo veľkom sa rozšíria autonómne taxíky, ktoré vyzdvihnú pasažiera na zadanom mieste a v danom čase, a po splnení zákazky, pôjdu obsluhovať ďalšieho pasažiera.
Zmiznú aj problémy s parkovaním. Autá, ktoré neustále premávajú, nestoja, a nepotrebujú ani parkovať. Klesne dopyt po osobných autách. Auto bude možno podobným statkom, ako dnes súkromná loď, alebo lietadlo. Tie vozidlá, ktoré budú premávať, budú drahšie a technicky vybavenejšie a náročnejšie, ako dnes.
Stojíme teda na prahu veľkých zmien v doprave. Slovenska sa nedotknú len z pohľadu konzumentov, ale aj z pohľadu zamestnancov, producentov a subdodávateľov. Na automobilový priemysel je dnes naviazaných viac ako 40 percent slovenského HDP a jedna tretina exportu.
Vizionárstvo, zameranie na zmeny a na zavádzanie inovácií do praxe by preto malo byť povinnou výbavou všetkých tvorcov politík. No rovnako aj tých, ktorí ich cez voličské hlasy menujú do funkcií a kontrolujú. Politici totiž, ako vieme, robia len neradi to, k čomu ich neprinútia voliči.
Autor je Pavel Drahotský, riaditeľ Saxo Bank pre strednú a východnú Európu.