Vstupujeme do éry, v ktorej sa umelá inteligencia a strojové učenie veľmi rýchlo stávajú súčasťou mainstreamu a široko využívanou technológiou.
Od jednoduchých hlasových asistentov, ako je Alexa spoločnosti Amazon alebo asistenta Google Home, až po rýchly rozvoj odporúčajúcich strojov, sa umelá inteligencia stáva nenápadne každodennou súčasťou nášho života.
Pred niekoľkými rokmi si to bežný človek ešte ani nedokázal predstaviť, a dnes už množstvo zákazníkov úplne bežne prikazuje svojim osobným asistentom, aby im doma zhasli svetlo.
Iní si zas nechávajú poradiť od Netflixu v tom, aký seriál by si mali teraz pozrieť, prípadne od Amazonu, čo by si mali nakúpiť. Vzhľadom k tomu, ako je bankový a finančný sektor zložitý a regulovaný, bude tu možno nástup týchto technológií o niečo pomalší, no aj napriek tomu stojíme pred revolučnou zmenou.
Keď v minulosti došlo k pohybom na finančnom trhu, alebo keď sa objavila zaujímavá obchodná príležitosť, banky jednoducho zavolali svojim najlepším klientom a prebrali s nimi situáciu podľa ich konkrétnych požiadaviek a podľa ich portfólií.
Vďaka technológii je teraz tento osobný prístup dostupný pre každého. Umelá inteligencia dokáže vytvoriť personalizované služby, a to v obrovskom rozsahu, a s predtým nevídanou presnosťou. Využíva pri tom dáta o klientovi a jeho správaní (big data), ktoré sú v centre všetkého.
Schopnosť personalizácie služieb a dávanie odporúčaní je jedným z najzaujímavejších aspektov nových technológií. Netflix dokázal, že miera záujmu o personalizované video-tipy je trikrát až štyrikrát vyššia, ako len ponúkanie najpopulárnejších videí.
Keď sa pozrieme na údaje, ktoré tvoria náš každodenný biznis, teda aké inštrumenty, ktorý zákazník preferuje, či v akej dennej dobe je najaktívnejší, a prepojíme ich s ďalšími údajmi, sme teraz schopní získať lepší prehľad o potrebe individuálnych služieb pre našich klientov.
Umelá inteligencia tak môže pomôcť širšej skupine zákazníkov získať prístup k službám, ku ktorým sa predtým dostalo len niekoľko málo vyvolených.
Dáta sa stávajú surovinou budúcnosti
Tvrdenie, že najcennejšou vstupnou surovinou na svete už nie je ropa, ale dáta, nadobúda stále viac na pravdivosti.
Technológia umožňujúca strojové učenie je založená na pokročilom počítačovom modelovaní, no samotná bez dobrých dát neznamená nič. Dáta sú stredobodom všetkého, čo robíme a čisté, kvalitné dáta sú absolútne nevyhnutné, ak chceme z nových technológií dostať dobré výsledky.
Dátoví vedci trávia udržiavaním čistých databáz veľa času, čo je možno výzva pre niektoré veľké banky, ktoré ešte stále používajú zastarané systémy, alebo pre finančné ústavy, ktoré fúzovali a nemali čas riadne vyčistiť svoje klientske databázy. Platí to isté ako v stavebníctve: ak investujete do pevných základov z titánu, oplatí sa vám to vo forme dlhej životnosti a pevnosti.
Nikto netuší, čo od nás bude zajtrajšok chcieť a preto je lepšie sa pripraviť a vybudovať zdravú, pružnú a silnú infraštruktúru. Je potrebná zdravá firemná kultúra, ktorá vníma dáta ako majetok. Dáta by ste nemali vyhadzovať len preto, že nemáte čas ich vyčistiť.
Silná podpora vedenia firmy
Keď do biznisu zavádzate strojové učenie, je okrem dát, ktoré sú samozrejme zásadným predpokladom pre úspech, dôležité mať aj silný mandát. Zavedenie strojového učenia znamená obrovskú transformáciu firmy a má vplyv na spôsob, akým všetci fungujeme. V mnohých prípadoch zdokonaľuje alebo dokonca nahrádza ľudskú prácu.
Ak nemáte plnú podporu najvyššieho vedenia, je ťažké presadiť vec v rámci celej firmy. Okrem podpory manažmentu potrebujete aj široké zapojenie všetkých vrstiev firmy. Ďalej je dôležité, aby každá časť firmy vedela, čo môže od dátovej vedy očakávať, tak aby všetci hovorili jedným jazykom.
Majú sa ľudia dôvod báť?
Existuje obava, že umelá inteligencia nahradí prácu ľudí. Skutočným cieľom však nie je, urobiť ľudí nadbytočnými, ale to, aby sa umelá inteligencia a strojové učenie využilo správnym spôsobom s cieľom poskytovať klientom lepšie služby. Namáhavé a opakujúce sa činnosti môžu prevziať počítače, čo ľuďom umožní zamerať sa na zložitejšie úlohy.
Spoluzakladateľ Saxo Bank Kim Fournais povedal, že keď v deväťdesiatych rokoch začal investovať do technológií, mali jeho zamestnanci už vtedy strach, že prídu o prácu, pretože ich nahradia stroje. História však ukázala, že to boli zbytočné obavy. Dnes má umelá inteligencia a strojové učenie širokú podporu, pretože firmy si uvedomujú, ako im technológie pomáhajú.
Všetci klienti tak môžu dostávať rovnako vysokú úroveň služieb, ktoré predtým dostávali len investori s vysokými obratmi. Hneď ako sa používanie dátovej vedy rozšíri, aj veľké banky, ktoré mali doteraz vždy príliš veľa práce, aby sa inováciám dostatočne venovali, si zrazu uvedomia, že strojové učenie a umelá inteligencia nie sú len hudbou budúcnosti, ale aktuálnou prítomnosťou.
Autor článku je Vitali Butbaev, riaditeľ Saxo Bank pre strednú a východnú Európu