Regulácia a technológie sú dvomi najvýznamnejšími mega-trendmi, ktoré pohli tektonickými platňami starého globálneho finančníctva, ako sme ho poznali.
V dôsledku finančnej krízy regulačné orgány a úrady zaviedli množstvo nových, rozsiahlych a prísnych predpisov.
Nariadenia MiFID II, v Európe GDPR, rast záväzkov vyplývajúcich z KYC a AML sú len pár príkladmi predpisov, ktoré trápia finančné inštitúcie v posledných rokoch.
Banky majú dve možnosti, ako im vyhovieť. Buď sa snažia prispôsobiť svoje procesy vlastnými silami, alebo využívajú externých dodávateľov služieb. Prvé zmienené riešenie je síce možno schodné, no veľmi nákladné. Pre globálne organizácie navyše často spôsobuje viac problémov ako osohu.
Snaha finančných inštitúcií vyhovieť náročným predpisom riešeniami vyvinutými „na kolene“ ich vlastnými kapacitami, ich robia zraniteľné voči ľudským chybám, nedorozumeniam medzi oddeleniami a procesmi.
Fintech vs. regtech
Pojem „fintech“ sa často používa na pomenovanie riešení, ktoré fundamentálne posúvajú tradičné finančné odvetvie smerom k novým technológiám. Vzniká tu však nový trend - „regtech“. Vyjadruje posun technológií smerom k napĺňaniu požiadaviek komplexnej a náročnej regulácie. Zlepšuje tak risk manažment a posilňuje oblasť compliance. V nasledujúcich rokoch sa regtech stane neoddeliteľnou súčasťou hodnotového reťazca finančného biznisu. Umožní to zlepšiť dohľad nad možnou finančnou kriminalitou.
Regtech bude mať veľký dopad aj na iné odvetvia, nie len finančné. Keďže je však finančníctvo najviac regulovaným odvetvím zo všetkých, poskytuje živnú pôdu pre vývoj inovatívnych riešení, ktoré budú môcť byť neskôr použité inde.
Môcť sa špecializovať
Vzniká tu priestor pre poskytovateľov služieb schopných skĺbiť do svojho biznisu modelu všetky tri oblasti: finančníctvo, technológie a regulácie. Budú poskytovať riešenia ostatným finančným subjektom, ktoré sa budú môcť špecializovať len na svoj biznis.
Robo-advisors sa napríklad budú môcť plne sústrediť na poskytovanie prvotriedneho servisu klientom, teda alokáciu kapitálu, kým ich regtech partneri, napríklad Saxo Bank, im okrem prístupu na finančné trhy poskytnú aj riešenia v oblasti reportingu, detekcii finančných podvodov a manažmentu rizika.
Regulačné témy sú navyše u tradičných poskytovateľov finančných služieb považované za centrá nákladov, teda sféry, ktoré si vyžadujú vysoké investície. Vďaka regtech ich budú môcť premeniť na konkurenčné výhody a zdroj nových tržieb.
Treba tu však rozlišovať medzi tradičnými poskytovateľmi softvéru komplexnými finančnými riešeniami. Tí prví nie sú schopní podporiť tradičný finančných biznis efektívnym skĺbením manažmentu rizík s regtech pohľadom.
Človek bude i naďalej potrebný
Regtech sa tak javí ako nevyhnutnou ingredienciou úspechu na dnešnom finančnom trhu. V našom podaní to zahŕňa aj umelú inteligenciu, či strojové učenie sa. Rozpoznávanie podozrivých transakcií je plne automatizované. Systém sa dokáže užiť a neustále vylepšovať svoj algoritmus s cieľom byť schopný nájsť aj náročné prípady, ktoré by si vyžiadali obrovské množstvo ľudskej práce.
Digitalizácia však sama o sebe ešte stále nedokáže fungovať bez zásahu človeka. Zatiaľ je teda potrebný aj ľudský kapitál. S pomocou inteligentnej technológie sa však môže sústrediť na tie najdôležitejšie a sporné problémy. Technológie tak zvyšujú komfort ako aj zlepšujú výkon ľudí vo finančných inštitúciách.
Autor článku je Steen Blaafalk, riaditeľ Saxo Bank pre financie a riziko