Finančné trhy zažívajú túto jeseň už tretí výrazný prepad. Investori sa boja recesie a krízy.
V skutočnosti to však až také zlé byť nemusí. Dôvodom veľkých obáv je fakt, že predtým sme boli zvyknutí na podstatne kratšie ekonomické cykly.
Dnes máme rast už desať rokov a všetci sú nervózni a čakajú, kedy sa to skončí. Je však len veľmi ťažké, či až nemožné, presne určiť, kde a kedy ďalšia kríza udrie a čo ju vlastne spustí.
Medzi faktory zvyšujúce pravdepodobnosť, že sa desaťročný rastový cyklus skončí, ale určite môžeme zahrnúť obchodnú politiku Donalda Trumpa, geopolitické riziká v Ázii alebo nestabilnú politickú a ekonomickú situáciu v Taliansku.
Vznikajú nové príležitosti
Môj kolega, kvantitatívny analytik Anders Nysteen, vytvoril skvelú definíciu, ktorá popisuje bubliny ako obdobie s výnimočným rastom cien aktív nasledované prudkým prepadom pri prasknutí bubliny.
Fáza nafukovania bubliny sa môže vyznačovať super-exponenciálnym správaním, kedy dochádza k permanentnému zvyšovaniu rastu. Tento fenomén je v reálnej situácii ťažké spoznať, ale keď k nemu dôjde, ide len o dočasný a nestabilný stav.
Problémom súčasnosti je, že dnes všetci s napätím sledujú, či už kríza prichádza. To samé spôsobuje poklesy trhov. Keď to vezmeme ako fakt, môže z toho paradoxne vyplynúť niekoľko príležitostí.
My napríklad vďaka extrémne širokej ponuke inštrumentov a obchodných produktov umožňujeme našim klientom obchodovať a investovať na najrôznejších trhoch a v mnohých triedach aktív. Môžu tak efektívne diverzifikovať svoje portfóliá, tým riadiť ich riziko a chrániť svoje investície.
Kam investovať
Podľa nášho hlavného ekonóma Steena Jakobsena napríklad firmy ako Amazon, Facebook a Tesla riskujú tým, že sledujú vzorec správania bubliny.
Pokiaľ ide o pozitívne investičné príležitosti, tvrdíme, že z hľadiska hodnoty ponúkajú výbornú diverzifikáciu za dobrú cenu rozvíjajúce sa trhy, najmä v porovnaní s vysokými cenami na americkom akciovom trhu.
Tiež je tu niekoľko zaujímavých biotechnologických firiem, ktoré by v súčasnosti mohli predstavovať dobré investície.
Spoločnosti ako Facebooku, Amazonu alebo Netflix sa tešia veľkej popularite aj preto, že najmä mladá generácia s nimi denne prichádza do kontaktu z pozície spotrebiteľov.
Pri budovaní svojich investičných portfólií sa preto samozrejme obracajú práve na tieto spoločnosti. Investori by však mali vedieť oddeliť sentiment od reality. Nedávny vývoj už naznačil, že technologický sektor padá rýchlejšie ako celý trh.
Autor článku je Tomáš Daňhel, analytik Saxo Bank