Päťročný dištanc za kartelovú dohodu na podtatranskej diaľnici výstavbe diaľnic na Slovensku nepomôže. Vedomý si je toho aj minister dopravy Ľubomír Vážny, ktorý nesúhlasil s rozhodnutím Úradu pre verejné obstarávanie o takomto dlhom zákaze uchádzať sa o štátne zákazky. Vážnemu by stačil aj ročný dištanc. Kompromisom je napokon uvalenie trestu so spätnou platnosťou už od júna 2004, čo ho fakticky zmenšilo až o polovicu, na dva a pol roka.
Čo však bude s rekordnou pokutou 1,35 miliardy korún pre šesť zúčastnených firiem? Za zneužitie dôvery a peňazí daňových poplatníkov by si ju Doprastav, Inžinierske stavby, Skanska, Strabag, Betamont a Mota Engil istotne zaslúžili. Všetky firmy sa však proti rozhodnutiu úradu odvolali na súde a už teraz je isté, že ten sa bude naťahovať minimálne niekoľko mesiacov.
Dovtedy sa budú tieto firmy aj naďalej voľne uchádzať o verejné zákazky, pravdepodobne sa však už zaobídu bez takto okatej cenovej dohody, na ktorú Protimonopolný úrad prišiel úplne poľahky. Aj keby však firmy pokutu dostali, zákon im zrejme nedokáže prestrihnúť všetky možné kanály, ako sa dostať k lukratívnym stavbám diaľnic, železníc či vodných diel.
A ak by to aj legislatíva, či už slovenská alebo európska, dokázala, silní si vždy dokážu nájsť cestičky, ako si udržať pozície. Veď aj keby sa dostali len do pozície subdodávateľov, na stavbách tak či tak budú a kto potom presne určí mieru, do akej miery subdodávateľmi v skutočnosti sú? Za všetkým vždy boli dohody, dohodičky a peniaze.
Karol Svozil, redaktor ekonomického oddelenia