Úpadok bánk bol v histórii predpovedaný už niekoľko krát. V 90-tych rokoch minulého storočia sa objavil názor, že „bankovníctvo je síce nevyhnutné, ale banky nie“. Pre finančné inštitúcie to zmenilo vývoj na ďalšie desaťročia.
Objavili sa fintech spoločnosti, ktoré poskytli klientom zásadné a prelomové digitálne inovácie a z bánk urobili ťažkopádne a zastaralé molochy. Zo svojou ponukou prišli aj technologické giganty ako Apple, Tencent, či Alibaba, ktoré si chcú tiež odkrojiť z koláča dovtedy vyhradeného pre tradičné banky.
Väčšina bánk v digitalizácii zaostáva. No napriek tomu treba povedať, že obavy zo zániku odvetvia sú prehnané. Banky môžu mať pred sebou svetlú budúcnosť, no len ak nájdu odvahu prijímať tie správne rozhodnutia. Banky, ktoré chcú byť úspešné sa musia opierať o dlhodobé partnerstvá a svoje aktivity nemôžu sústreďovať na nič iné, ako na klienta.
Budúcnosť patrí bankám, ktoré uznajú, že rastúce digitálne nároky klientov sa nedajú naplniť nekonečnou expanziou ich interných IT oddelení. Meniace sa zvyky klientov a konkurencia zo strany fintech a gigantov, prinútia banky otvoriť svoj biznis model a postaviť ho na kľúčovej konkurenčnej výhode – obsluhovaní klienta.
Väčšina bánk si zvykla, že samé pokrývajú veľkú časť hodnotového reťazca finančných služieb vrátane digitalizácie. To je dôvod, pre ktorý viaceré vyvíjajú tie isté technológie a digitálne riešenia súčasne. Robiť to isté je pritom krajne neefektívne a úplne zbytočné je v tom sa dokonca pretekať. Víťaz môže byť len jeden, tak prečo sa neotvoriť najlepším externým dodávateľom, namiesto snahy vyvíjať systémy „doma“?
Starý bankový model nie je dlhodobo udržateľný. Štúdie ukazujú, že zhruba 80 percent ročných výdavkov európskych bánk na IT sa používa len na prevádzku súčasných systémov. Necháva to tak len veľmi málo zdrojov na skutočné inovácie a možnosť súperiť s fintech firmami a IT gigantmi.
Banky budú v budúcnosti usmerňovať klientov pri navigácii v stále viac komplexnom svete aplikácií a smart riešení. Budú im odporúčať tie najlepšie externé riešenia a nabaľovať na ne svoje služby. Banka, ktoré prejde na model „trhoviska aplikácií“, si môže so zákazníkom vybudovať flexibilný, efektívny a nízko nákladný vzťah. Jeho pružnosť jej umožní pridávať do ponuky nové služby jednoducho a bez potreby vysokých nákladov.
Stratí sa tak dôvod umelo podporovať vlastné neefektívne riešenia, čo dnes banky často robia. Umožní im to sústrediť sa v prvom rade na klienta.
Ja osobne som tento trend identifikoval ešte v roku 2001. Je pravdou, že vývoj nešiel tak rýchlo, ako som si myslel. Neustále však akceleruje. Stále viac bánk si uvedomuje, že ich zastaralá infraštruktúra ich viac obmedzuje, ako posúva dopredu a je príliš drahá, najmä v prostredí rastúcich regulačných požiadaviek.
Banky môžu úspešne konkurovať fintechom a gigantom. Majú na to dostatok finančných zdrojov a aj lojálnych zákazníkov. Môžu však stroskotať, ak tento rastúci trend nezachytia včas. Uspeje ten, kto dokáže individuálnym klientom ponúknuť riešenia na mieru a to je možné len kooperáciou špecialistov, ktorí si urobia svoju časť práce najlepšie.
Autor článku je Kim Fournais, generálny riaditeľ a zakladateľ Saxo Bank