Keď dvaja robia to isté, nemusí to byť to isté. V jednom z dvoch štátov zistili, že experiment sa nevydaril a v druhom idú experimentovať na rovnakú tému. Nedávno oznámili rakúski ministri dopravy a vnútra Werner Faymann a Günther Platter zámer zrušiť povinnosť denného svietenia po celý rok na rakúskych cestách. Na Slovensku ho ideme uviesť do praxe. Polícia argumentuje, že ich nikto nepresvedčil o výhodách, keď vodiči nesvietia. Lenže, kto a čím ich presvedčil o výhodnosti?
Argumenty Rakúšanov sú zrejmé: pri dennom svietení sú ľahko prehliadnuteľní nemotorizovaní účastníci premávky (chodci, cyklisti). Priemerný rakúsky šofér údajne kvôli svieteniu ročne spáli navyše niekoľko desiatok litrov paliva, a to v celoštátnom meradle znamená tony exhalátov navyše... Napokon ide aj o to, že v slnečnom počasí môže ktorýkoľvek vodič neúmyselne zabudnúť rozsvietiť svetlá, a to by niektorí "pohotoví" policajti určite netolerovali.
Teda karta by mala byť obrátená na druhú stranu. Kto nesvieti pri zhoršenej viditeľnosti, toho treba jednoznačne pokutovať! Ak návrh v Rakúsku schvália, tak "zhasnuté svetlá" cez deň budú od začiatku roku 2008. Ich by sme mohli využiť aj u nás. Skôr, než schválime povinné celoročné svietenie. Múdry je ten, kto sa učí na chybách druhých - nie na vlastných.
Ivan Václavík, spolupracovník HN