"Paríža nevidíme, sme v meste inom, s inými obyčajmi a vlastnosťami. Čo je iného a zvláštneho? Nebolo by ľahko vysvetliť. Cítime na všetky strany, že sme ďaleko od svetového mesta, ako na vidieku. Domy sú nižšie, starého kroja, obchody malé, toľké, ako vo vidieckych mestách, len pre miestnu potrebu. Výklady rozložili v malých oblokoch, tovar v nich ako by bol z malého mesta. V nejednom skliepku sedí pani pri obloku, čaká, kto príde kúpiť. Medzitým si kráti čas šitím, iná pletie dlhú punčochu." (Martin Kukučín, 1923).
Tam, kde je nízka koncentrácia spotrebiteľov, je aj menšia konkurencia medzi obchodníkmi, menší výber tovaru, často nižšia kvalita, ale hlavne vyššie ceny. Obchodník v Bratislave totiž obslúži nepomerne menej zákazníkov ako napríklad jeho kolega v Londýne či vo Viedni. Netreba však plakať a frflať, konkurencia na Slovensku sa dá zlepšiť znížením nákladov na podnikanie (byrokracie) hlavne pre malé a stredné podniky a zväčšením trhu vďaka lepšej infraštruktúre.
Tam, kde je nízka koncentrácia pracovnej sily, je aj menšia šanca na špecializáciu vo výrobe či v službách. Hovoríme o aglomeračnom efekte, ktorý má vplyv na rast národného bohatstva. V roku 2005 žilo v mestách na Slovensku 58 % populácie, kým v Česku 75 %, v Maďarsku 65 %, v Poľsku 68 % a v Rakúsku 66 %. Frflanie bokom, koncentrácia pracovnej sily sa dá zvýšiť lepšou mobilitou -- budovaním a organizovaním prímestskej dopravy a odstraňovaním prekážok lacného bývania.
Na budovanie infraštruktúr treba veľa peňazí (možno viac, ako kdekoľvek inde na svete) a času. Na ich poprepájanie treba múdre inštitúcie. Okrem klasického betónu však existuje aj iné, veľmi rýchle a pomerne lacné riešenie -- budovanie rýchlych počítačových sietí.
Anton Marcinčin, ekonómom Svetovej banky pre Slovensko. Článok vyjadruje jeho osobný názor.