Čo táto zmena spôsobí, nechajme na nasledujúci vývoj. Skôr sa pozastavme nad doterajším vývojom, ktorý potvrdzuje nezmyselnosť celého zámeru.
Avizovaná razantná zmena zamávala dôverou zamestnávateľov už krátko po zostavení novej vlády. Vtedy sa očakávali aj iné radikálne rezy, napríklad v daňovom systéme. Index podnikateľského prostredia, ktorým meria "biznisklímu" Podnikateľská aliancia Slovenska, sa po rokoch pozitívneho vývoja vlani zastavil a ubral sa smerom nadol. Z poklesu sa neprebral doteraz. Dominantnú váhu na tom mala príprava novely Zákonníka práce. Predstavitelia vlády začali podkurovať podnikateľom, ktorí podľa nich hľadeli len na seba a zabúdali na zamestnanca. Lenže zamestnávatelia riešili problémy zamestnancov prednostne aj dovtedy - tým, že otvárali pracovné miesta. Nebáli sa ísť do rizika v ťažkých časoch, investovali.
Kto podnikal alebo aspoň trochu pozornejšie počúva podnikateľov, vie, akú dôležitú úlohu zohráva dôvera smerom k prostrediu. Práve posilnená dôvera voči slovenskému podnikateľskému prostrediu pritiahla na Slovensko investorov, dokázala zobudiť domáce firmy. Investičné stimuly boli tiež dôležité, ale nie rozhodujúce. Hlavnú úlohu zohrávala dôvera, klíma na podnikanie.
Ako to vyzerá s dôverou dnes? Vývoj spomínaného indexu upozorňuje, že sa niečo deje. Nastal zlom. Predchádzajúce dve vlády sa cez reformy podujali dobrovoľne oklieštiť svoj vplyv na ekonomiku. Napriek tomu však vplyv ostal, a práve ten "zvyšok" hodnotia podnikatelia za posledný rok negatívne. Pracovné právo je popredným reprezentantom negatívnych vplyvov. Takže nielen konkrétna zmena ZP, ale už avizované úpravy priniesli zneistenie. Možno Slovensko prišlo o pracovné miesta, ktoré mohli vytvoriť nové investície, avšak tie zlyhali na poklese dôvery v podnikateľskú klímu. Nebyť vládnych aktivít typu novelizovania pracovného kódexu, pravdepodobne by sme dnes zaznamenali strmší pokles nezamestnanosti, ako prinášajú aktuálne štatistické prehľady.
Hrmot okolo ZP je typický príklad, ako sa veci nemajú robiť. Na začiatku bol nezmyselný a populistický cieľ vo volebnom programe dnes už vládnej strany. Potom prišiel nebezpečný a neodborný legislatívny návrh. Potom kadejaké výzvy na verejnú diskusiu, úskoky, ústup z pôvodných stanovísk a nakoniec predloženie oklieštenej verzie, ktorá si nepamätá na vlastný začiatok. A nakoniec tu máme skomplikovaný a zbytočne náročnejší predpis.
Tvorcovia novely spred štyroch rokov odstránili najväčšie nedostatky vtedajšieho zákonníka. Zároveň však vedeli, že dlhodobým riešením je vypracovanie novej, jednoduchej normy, ktorá by uľahčila život. Napríklad tak, ako pri dani z príjmov.
Jozef Mikuš, poslanec NR SR (SDKÚ-DS)