StoryEditor

V boji o mýto sú čistí všetci

08.01.2008, 23:00

O mýtny systém súťažia piati. Rušenie tendra pre vysoký počet uchádzačov bolo teda skutočne dôsledkom chyby Národnej diaľničnej spoločnosti, a nie vysokého záujmu firiem. Potvrdilo sa totiž, že hlavným nedostatkom prvého z dvoch predchádzajúcich tendrov, ktoré diaľničná spoločnosť zrušila, bolo nepremyslené stanovenie súťažných podmienok, z ktorých dve si navzájom protirečili. Prvá poskytovala možnosť prejsť do druhého kola takmer každému, druhá ju obmedzovala na päť firiem. Je teda zrejmé, že niektorý z diaľničiarov spravil chybu, z ktorej sa jeho šéf Igor Choma neskôr snažil neobratne vykľučkovať formuláciou o privysokom záujme. Dodnes však nerozumiem, prečo tieto firmy vôbec do tendra vstupovali. Nechce sa mi ich na to ani pýtať. Väčšina z nich mi aj tak nikdy neodpovedala.
Rovnako nerozumiem, na základe čoho diaľničiari pred polrokom nastavovali strop pre piatich uchádzačov. Buď vychádzali z tvrdení, ktoré presadzujú aj veľkí hráči v tomto biznise - že firiem, ktoré mýtny systém vedia dodať, je málo. Keďže je však očierňovanie konkurencie vo svete biznisu bežným javom, o toto by som sa na mieste diaľničiarov neopieral. Pri tom, čo všetko diaľničiari robia, je však odvážne čo i len tušiť, čo by som robil na ich mieste.
Štátna akciovka sa tiež mohla inšpirovať počtom lobistov, ktorí sa na jej pôde vystriedali, a na ostatné firmy jednoducho pozabudla. Tomu by som aspoň trochu rozumel, keďže som sa sám niekedy pristihol pri podceňovaní firiem, ktoré poznáme len z jedného zoznamu diaľničnej spoločnosti. Z toho, z ktorého ich spoločnosť po dvadsiatich dňoch odstránila. Bez spätnej väzby.
Odstránila aj ďalšie dve, ktorým sa to však nepáčilo a ktoré úspešne požiadali o pomoc Úrad pre verejné obstarávanie. Diaľničiari tým spôsobili ďalšie - už asi štvrté - zdržanie. Je však možné, že pri vyraďovaní naozaj postupovali férovo - že im išlo len o to, aby tender bezproblémovo pokračoval. Ak by totiž nejaká firma zaútočila na konzorcium ToSy s informáciou o personálnom prepojení neskôr, mohlo by to mať ešte horšie následky. Dnes je diaľničná spoločnosť chránená rozhodnutím Úradu pre verejné obstarávanie a súťaž môže pokračovať. Tí, o ktorých doteraz nikto nevedel, sú tam, kde aj predtým, a image firiem, ktoré boli obvinené z porušenia pravidiel, sa napravil.
Zdanlivá tendrová symbióza však môže byť tichom pred búrkou. Boj medzi piatimi totiž vrcholí a firmy onedlho predstavia ekonomické podmienky, za ktorých budú ochotné dodať svoje systémy. Po tom, čo všetko už u nás uchádzači absolvovali, je navyše ťažké odhadnúť, čo všetko spravia pre to, aby súťaž vyhrali. Ide tiež o čas, ktorého má minister dopravy Ľubomír Vážny málo. Odsunutie zavedenia mýta by mu opozícia určite zrátala. Je však podstatné, aby vláda v tomto prípade nekonala podobne ako s výstavbou diaľnic - teda aby nepovyšovala čas a politiku nad zdravý rozum.

Ján Kováč, redaktor ekonomického oddelenia, Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. december 2025 22:02