V roku 2005 sme v Európskej komisii vytýčili lepšiu právnu reguláciu ako ústredný prvok našej stratégie hospodárskej reformy. Komisia dbá o to, aby všetky nové iniciatívy Európskej komisie dosahovali najvyššiu kvalitu a usiluje sa o modernizáciu a zjednodušenie existujúcich európskych právnych predpisov.
Uvedomujeme si, že regulačné prostredie má pre podniky kľúčový význam. Sme presvedčení, že európske právne predpisy významne posilnili konkurencieschopnosť nášho priemyslu, napríklad prostredníctvom vytvorenia vnútorného trhu, ktorý nahrádza 27 rôznych vnútroštátnych rámcov. Zároveň sme však presvedčení, že stále existuje priestor na zlepšenie, a to najmä v prípade malých a stredných podnikov.
Brusel nie je iba byrokracia
Aj napriek tomu, ako býva "Brusel" občas vykresľovaný, nemožno ho vnímať len ako neustály prúd nových a zbytočných právnych predpisov, ktoré nám komplikujú život. V podstate je to práve naopak - navrhované právne predpisy nám majú v budúcnosti priniesť úžitok. Európska komisia preto v súčasnosti uplatňuje prístup, ktorý spočíva v posudzovaní potreby každého nového regulačného návrhu pred jeho predložením. Tento prístup zároveň zabezpečuje, že ak je návrh potrebný, je zároveň proporcionálny, je v súlade so zásadou subsidiarity, je účinný a efektívny a nepredstavuje zbytočnú zaťaž.
Náš najnovší súbor opatrení týkajúcich sa lepšej právnej regulácie, ktorý bol uverejnený minulý týždeň, dokazuje, že pokiaľ ide o tieto zásady, nezostalo len pri slovách. Môžeme poukázať na konkrétne prínosy pre európske podniky, ako je napríklad "jednotný platobný priestor". Efektívnejší a konkurenčnejší platobný trh umožní, aby všetky platby v rámci Európskej únie boli také jednoduché, lacné a bezpečné, aké sú dnes platby v rámci členských štátov. Len táto iniciatíva bude znamenať pre hospodárstvo EÚ úspory až do výšky 28 miliárd eur ročne.
Ďalším príkladom je elektronický colný kódex. Tento colný systém bez dokumentov v papierovej forme (elektronická colná správa) vytvorí európsky elektronický systém na výmenu údajov medzi verejnými orgánmi a spoločnosťami. Tieto zefektívnené colné režimy využívajúce automatizované a vzájomne prepojené colné systémy podporia medzinárodný obchod. Keď bude integrovaný systém plne funkčný, mal by pre podniky znamenať úspory vo výške 2,5 miliardy eur ročne.
V januári 2007 sme začali bojovať proti administratívnemu zaťaženiu prostredníctvom akčného plánu, ktorého cieľom je do roku 2012 znížiť zaťaženie podnikov v EÚ o 25 %. Je to smelý, ale reálny cieľ. Stotožnila sa s ním minulý rok aj Európska rada, ktorá vyzvala členské štáty, aby si stanovili porovnateľne ambiciózne ciele, pričom na túto výzvu už reagovalo 12 členských štátov. Ekonomické štúdie ukazujú, že hospodársky prínos spoločného európskeho a vnútroštátneho úsilia o zníženie byrokracie o 25 % bude predstavovať približne dodatočných 1,5 % HDP (alebo 150 miliárd eur).
Uľahčenie podnikania
Na odštartovanie tohto procesu sme na začiatku roku 2007 navrhli prvý súbor zrýchlených opatrení. Podľa odhadov by tieto opatrenia mali spoločnostiam priniesť úspory vo výške 1,3 miliardy eur. Polovica z nich už má podobu právnych predpisov, ktoré boli prijaté v rekordne krátkom čase. Napríklad viac ako 600 000 akciových spoločností si už nebude musieť objednávať nákladné znalecké správy týkajúce sa projektov fúzií a rozdelení malých podnikov. Vyše 300 000 nákladných dopravcov viac nebude mať povinnosť uchovávať samostatné prepravné doklady.
Aj v roku 2008 budeme v našom boji proti byrokracii pokračovať. Tento rok bude predložených ďalších 45 opatrení, ktoré prinesú ďalšie konkrétne a hmatateľné výhody. Navrhneme zjednodušiť súčasné pravidlá týkajúce sa nakladania s elektroodpadom, vďaka čomu si budú môcť výrobcovia, predajcovia a spotrebitelia jednoduchšie plniť svoje povinnosti súvisiace s ochranou životného prostredia. Značne zjednodušíme súčasný legislatívny rámec v oblasti biocídov a budeme riešiť problémy súvisiace so zložitosťou a s nákladnosťou.
Zrušíme približne 50 technických smerníc v odvetví automobilového priemyslu a v prípade potreby ich nahradíme odkazmi na predpisy Európskej hospodárskej komisie Organizácie Spojených národov (EHK OSN). Okrem toho zmiernime povinnosti týkajúce sa štatistického vykazovania zo strany hospodárskych subjektov (Intrastat), čo bude veľkým prínosom najmä pre malé a stredné podniky. A v neposlednom rade navrhujeme skonsolidovať a rozšíriť oblasti, v ktorých môžu vnútroštátne, regionálne a miestne orgány poskytnúť podporu bez predchádzajúceho súhlasu komisie. Na tento účel zjednodušíme nariadenie o všeobecnej skupinovej výnimke v oblasti štátnej pomoci.
Hodnotenie dosahu opatrení
Zároveň trváme na tom, aby všetky nové významné návrhy komisie sprevádzalo hodnotenie dosahu. Toto hodnotenie obsahuje podrobnú analýzu všetkých dôležitých hospodárskych, sociálnych a environmentálnych vplyvov. V rámci nášho rozhodovacieho procesu jasne vymedzujeme a zohľadňujeme možné kompromisy a synergie. Zriadili sme nezávislú Radu pre posudzovanie vplyvu, ktorej úlohou je monitorovať posudzovanie vplyvu a poskytovať v tejto oblasti poradenstvo. Tento krok viedol k výraznému zlepšeniu kvality našej práce. Je zároveň odrazovým mostíkom na vytvorenie skutočnej kultúry proporcionality a subsidiarity v právnej regulácii.
Lepšia právna regulácia nie je jednorazovou záležitosťou, ale trvalým procesom. Pokrok, ktorý sa doteraz podarilo dosiahnuť, už viedol k významným úsporám pre európske podniky a občanov. Sme však odhodlaní naďalej bojovať proti byrokracii na európskej úrovni. Vyzývame členské štáty Európskej únie, aby rovnako energicky pokračovali vo svojom boji na vnútroštátnej úrovni. Naše európske hospodárstva tak budú schopné čeliť výzvam meniaceho sa svetového hospodárstva a využiť nové príležitosti, ktoré im ponúka.
J. M. Barroso, predseda Európskej komisie,
G. Verheugen, podpredseda Európskej komisie
StoryEditor