Taliansko patrí medzi krajiny s nízkou efektivitou výberu daní. V rozhovore pre kresťanský týždenník Famiglia cristiana to koncom júla priznal aj premiér Prodi. "Tretina Talianov sa vyhýba plateniu daní. To je neakceptovateľné." Po týchto slovách sa s prosbou o pomoc obrátil na katolícku cirkev. "Všetci by sme si mali plniť daňovú povinnosť, lebo všetci môžeme platiť menej. Za zmenu myslenia sa musia zasadiť všetci (...) vrátane školy a cirkvi. Prečo, keď idem na omšu, táto téma, ktorá má predsa silný etický náboj, nie je takmer nikdy spomínaná v kázňach?" Jeho slová nevyvolali len posmešné reakcie opozície -- poslankyňa za Berlusconiho stranu Forza Italia (FI) mu odporučila, aby si na pomoc namiesto Guardia di Finanza (finančnej polície) zavolal švajčiarsku gardu -- ale vyvolali neutíchajúcu celospoločenskú diskusiu. Polemika okolo výzvy talianskeho premiéra Romana Prodiho, aby katolícka cirkev apelovala na neplatičov daní, je ďalšou fázou diskusií o rovinách spolupráce medzi cirkevnou a svetskou mocou.
O niekoľko dní na Prodiho slová zareagoval známy taliansky teológ, arcibiskup Bruno Forte: neplatenie daní je nespravodlivosťou voči chudobnejším a porušením prikázania Nepokradneš, ale pod neplatenie daní sa podpisuje aj presvedčenie Talianov, že vláda s ich peniazmi nie vždy nakladá rozumne.
Kritické slová nemohol Prodi nechať bez povšimnutia a v otvorenom liste, ktorý noviny Corriere della sera uviedli v plnom znení, argumentoval slovami apoštola Pavla, ktorý "povzbudzuje k poslušnosti voči autoritám". Som presvedčený, že použitie výrazu - quoque discolis - ( rozumej: aj zlým autoritám, pozn. autora) naznačuje, že sa máme podriadiť aj príkazom "zlého štátu". Snaha premiéra teologicky demonštrovať, že občan má poslúchať zlý štát rovnako ako dobrý, však nevyšla podľa jeho predstáv. Nielenže latinský termín uviedol nesprávne, ale slová, ktoré pripísal apoštolovi Pavlovi, sa nachádzajú v Prvom liste apoštola Petra. Ďalšia prihrávka na opozičný smeč. "Vláda pokrivkáva aj v latinčine a Svätom písme," nešetril Prodiho Angelino Alfano z FI.
Aj keď katolícka cirkev učí, že občan je povinný platiť dane, ojedinele zaznievajú aj iné názory. "Vždy, keď sa rozoberá - dajte cisárovi, čo je cisárovo, a Bohu, čo je Božie, - môžete v mojich kázňach počuť slová o rešpektovaní zákona a tiež o povinnosti platiť dane," povedal šéfredaktor týždenníka Famiglia cristiana Antonio Sciortino. Gianni Baget Bozzo, kňaz známy predovšetkým vďaka nadštandardným vzťahom s expremiérom Silviom Berlusconim, má však opačný názor: dane nie sú témou kázne a neplatiť ich nie je hriech.
Rozhodné slovo do týchto polemík vniesol vatikánsky štátny sekretár ("vatikánsky premiér") Tarcisio Bertone, ktorý sa koncom augusta na konferencii katolíckeho hnutia Comunione e liberazione v Rimini jasne vyjadril, že občania musia platiť dane, ale štát má povinnosť využívať ich na pomoc materiálne slabším.
"Platiť spravodlivé dane je povinnosťou všetkých, vrátane cirkvi, ktorá si v priebehu rokov zabezpečila viaceré privilégiá," kontroval Bertonemu štátny tajomník ministerstva hospodárstva Paolo Cento, ktorý chce v parlamente otvoriť diskusiu na túto tému. Na iný rozmer celej diskusie poukázal katolícky denník Avvenire, ktorý vo svojom úvodníku pripomenul, že "cirkev nie je supermarket, do ktorého sa možno pohodlne vracať, a potom, keď už nie je zaujímavý, ho jednoducho zavrieť". Narážal tým na prax politikov, ktorí cirkev využívajú vtedy, keď ňou môžu argumentovať v prospech svojich názorov, no keď im jej názory nesedia, obvinia ju z nemiestneho zasahovania do politického života.
Vážnosť týchto otázok si uvedomuje aj pápež Benedikt XVI., ktorý už dlhšie pracuje na novej sociálnej encyklike, ktorá by mala vyjsť začiatkom budúceho roka. Dokument by sa mal zaoberať aj neetickosťou daňových podvodov, morálnou neprípustnosťou prepisovania majetku do cudziny kvôli nižším daniam a vytvárania "daňových rajov".
(Autor je doktorand žurnalistiky v Ríme)
StoryEditor