Utešovanie šéfov policajtov, že tí, ktorí budú jazdiť podľa pravidiel, sa nemusia ničoho obávať, je úsmevné. Mnohí z nás zažili nejednekrát na vlastnej koži, keď bez zjavného dôvodu policajt chce silou-mocou nájsť niečo, za čo by mohol vodiča pokutovať...
Diskutabilné je zníženie rýchlosti v obci na päťdesiatku. Argument, že v EÚ je to všade tak, neobstojí. Kým v Rakúsku či Nemecku sa autá navzájom nepredbiehajú, mentalita slovenských šoférov je iná - pri päťdesiatke sa budú autá vzájomne predbiehať, ďalší v kolóne budú núdzovo brzdiť a havárií bude pribúdať. Nehovoriac o tom, že po výjazde z obce nastanú preteky v kolóne vozidiel, ako je to v Česku. Tam mŕtvych vôbec neubúda, hoci majú v obci päťdesiatku...
Pokutovanie treba rozšíriť aj na tých, ktorí síce dodržiavajú rýchlosť, ale nevedia jazdiť. Taký šofér jazdí zásadne pomaly v ľavom jazdnom pruhu, prudko brzdí na hranici križovatky, len čo zbadá oranžovú na semafore a vytvára tak potenciálne riziko reťazovej havárie. Práve taký "slušný" vodič by si zaslúžil aspoň vynadať, ak nie pokutu. Nečudo, že ho iní, predvídavejší, predbiehajú vyššou rýchlosťou.
Na Slovensku jednoznačne chýba plynulý, ohľaduplný štýl jazdy a týmto smerom by sa mali policajti zamerať predovšetkým. Takisto by mali byť pomocníkmi vodičov. Nedávno som ohlásil nehodu na diaľnici pred Trnavou od Senca a očakával som, že - podobne ako v Nemecku - policajné auto prehradí vozovku a usmerní stovky vodičov na starú cestu cez Senec, aby sa zbytočne nerútili do diaľničnej pasce. Horkýže! Nechali ich tam, nech vojdú na zatarasený úsek a čakajú tam dlhé hodiny...
Ak teda chceme na cestách poriadok, netreba hroziť pokutami za to, že vypijú hlt minerálky, odhryznú si z krajca chleba či zedia napolitánku alebo jablko. Je potrerbné byť tam, kde sa niečo deje, usmerniť, poradiť, pomôcť. A, samozrejme, pokutovať hazardérov, mladých adrenalínových "pretekárov", štvorkolkárov či motorkárov so zdvihnutými prednými kolesami, a tých, čo bezohľadne parkujú na chodníku tak, že niet miesta na kočík alebo invalidný vozík.
V návrhu je aj niečo dobré: povinné zimné pneumatiky, celoročné svietenie, tvrdé postihy za jazdu na červenú (nie oranžovú!), nerešpektovanie značky Stop, za odopretie dychovej skúšky (vrátane poslancov!), povinné nosenie reflexnej vesty v prípade jazdy na bicykli v noci. To je dôležitejšie ako prilba na hlave pri jazde na cyklistickom chodníku.
No predovšetkým by sme mali mať kvalitné cesty, nekompromisnú políciu tam, kde je to nevyhnutné - ale, naopak, pohotovú a priateľskú pri usmerňovaní premávky. Zákon o premávke na pozemných komunikáciách by nemal byť hrozbou, ale výzvou. Pre obe strany.
Ivan Václavík
autor je motoristický novinár