Železničná doprava a riešenie jej problémov je popri zdravotníctve a školstve stále jednou z najboľavejších úloh, ktoré má vláda pred sebou. Pokles počtu cestujúcich vo vlakoch, ich zdržania na rekonštruovaných tratiach a nepresvedčivé výsledky ZSSK Cargo sú toho jasným dôkazom. Napriek tomu, že šumu okolo železníc je v slovenských médiách a celej spoločnosti stále dosť, ilustrujúcim príkladom skutočného stavu vecí je prezentovanie výsledkov štátnej železničnej nákladnej spoločnosti za minulý rok.
Podľa správy ministerstva dopravy si ZSSK Cargo udržuje na slovenskom železničnom prepravnom trhu stabilných 98 percent všetkých prepravných výkonov. Predbežné výsledky hovoria, že Cargo prepravilo za rok 2007 tovar v objeme 49,3 milióna ton, čo je takmer o 400-tisíc ton tovaru viac ako priemer za roky 2005 a 2006. Pri bližšom preskúmaní týchto štatistík je však zrejmé, že objem prepravy tovarov ZSSK Cargo sa oproti roku 2006 znížil o 0,8 milióna ton pri lepších výsledkoch ekonomiky a náraste exportu, ktorý je aj motorom dovozov tovarov na Slovensko.
Neustále sa opakujúce konštatovania, že máme najdrahšiu nákladnú železničnú dopravu v Európe sú jasným dôkazom toho, že stav slovenských železníc nie je optimálny. Prípadné zníženie vysokých poplatkov za používanie železničnej dopravnej cesty vyvolá totiž okamžite tlak na hospodárske výsledky Železníc Slovenskej republiky, ktoré sú správcom tratí. V začarovanom kruhu si vláda vybrala úlohu štatistu, ktorý zatiaľ nepodnikol žiadne systémové riešenie vedúce k náprave súčasnej zložitej situácie.
Podnikateľský plán na tento rok hovorí o ďalšom poklese objemu prepraveného tovaru ZSSK Cargo. Spoločnosť opäť očakáva pri výsledkoch hospodárenia za rok minulý červené čísla a ministerstvo dopravy sa rozhodlo zahrať hru s alternatívami. Po tej, ktorá hovorila o vybudovaní širokorozchodnej železnice na území Slovenska, je aktuálnou druhá, hovoriaca o vytvorení holdingového podniku s českým národným dopravcom ČD Cargo. Expertná skupina má do konca júna pripraviť analýzu spojenia oboch spoločností. O prípadných výhodách sa zatiaľ mlčí s konštatovaním, že podnetom na úvahy o vytvorení spoločného podniku boli rokovania na úrovni ministrov dopravy.
Už dnes je však isté, že česká strana naďalej po ozdravení ČD Cargo počíta s jeho privatizáciou, čo by aj pri vytvorení holdingu dvoch podnikov mohlo celú situáciu skomplikovať. A to aj vzhľadom na to, že vládna ĽS-HZDS slovami svojho predsedu Vladimíra Mečiara povedala v decembri minulého roka zlúčeniu železničných prepravcov rázne nie. Nezostáva nám tak nič iné, len dúfať, že minister dopravy Ľubomír Vážny vytiahne z rukáva eso v podobe ďalšej alternatívy. Aké, to môžeme však zatiaľ len hádať.
Vladislav Doktor, redaktor Podnikov a trhov, Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.