StoryEditor

Ropná bezpečnosť od macochy

02.08.2004, 00:00
V súvislosti s existenčnými problémami Jukosu sa zasa oživila diskusia o ropnej bezpečnosti Slovenska. Podľa predstaviteľov Slovnaftu je všetko v poriadku, výpadky v dodávke motorových palív nehrozia.

V súvislosti s existenčnými problémami Jukosu sa zasa oživila diskusia o ropnej bezpečnosti Slovenska. Podľa predstaviteľov Slovnaftu je všetko v poriadku, výpadky v dodávke motorových palív nehrozia. Ropa k nám tečie cez dva štáty, máme s nimi vcelku dobré vzťahy, ale ich vnútorné pomery nezaručujú úplnú bezstarostnosť v jej dodávkach.
Krajiny združené v OECD pristupujú k ropnej bezpečnosti obozretnejšie, aj keď majú lepšie geopolitické podmienky. V roku 1974 po prvom ropnom šoku založili Medzinárodnú energetickú agentúru a dohodli sa na vybudovaní strategických zásob ropy. Tento princíp ctí aj Európska únia. Výpadkom v zásobovaní ropou sa čelí aj diverzifikáciou ropných dopravných ciest. Píše sa o tom vo viacerých materiáloch ministerstva hospodárstva. Uvádza sa tu aj možnosť prepravy cez ropovod Adria. Od skončenia konfliktu na území bývalej Juhoslávie je funkčný, ale to nestačí. Mali by existovať zmluvy so zainteresovanými prepravcami a ešte lepšie s ich vládami. S Ruskou federáciou máme zmluvu na pravidelné dodávky ropy až do roku 2014. Žiadala by sa aj zmluva na možnosť havarijnej prepravy ropy alternatívnou cestou. V decembri 2002 sa v Záhrebe šesť štátov dohodlo o integrácii ropovodných systémov Družba a Adria. Prvoradým cieľom je umožniť prepravovať ruskú ropu až do chorvátskeho prístavu Omišelj, a nie zaistiť opačný tok ropy, aj keď sa v dohode tvrdí, že neobmedzuje iné prepravné relácie. Slovensko má núdzové zásoby na 50 dní spotreby, ale únia ich žiada na 90 dní. Na ich vytvorenie máme prechodné obdobie. Je tu možnosť poistky. Ropa by sa dala v prípade núdze prepravovať z talianskeho prístavu Terst cez nemecký Ingolstadt, Kralupy nad Vltavou až do Slovnaftu. Celá trasa vedie štátmi únie, a až na Rakúsko sú zároveň v NATO.
Táto možnosť sa spomína aj v platnej Energetickej politike. Minister Pavol Rusko ju spochybnil pre jej časť o elektroenergetike, lebo vraj nemyslí na rozvoj zdrojov elektriny. Kvôli väčšej ropnej istote by stačilo ísť do Prahy a uzavrieť dohodu aspoň s českou štátnou ropnou dopravnou spoločnosťou Mero, ak už nie s príslušným ministerstvom. Pre tento krok zrejme chýba lobing, Transpetrol je na rozdiel od Slovenských elektrární v súkromných rukách...

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 11:57