Návrh balíčka rozpočtových a daňových opatrení vyvoláva zmiešané reakcie. Na strane pozitív môžeme konečne skonštatovať, že sa vláda rozhodla zatiahnuť záchrannú brzdu v rýchliku do Grécka. Navrhované zásahy pritom nepredstavujú žiaden komplex systémových opatrení na ozdravenie verejných financií, len hasenie akútneho požiaru. Ale vďaka aj za to, veď predošlá vláda nám vytrvalo tvrdila, že sa nič mimoriadne nedeje.
Prvý návrh rozpočtu prezentuje súbor škrtov v jednotlivých rozpočtových kapitolách. Okrem paušálnych škrtov vo výdavkoch si najväčšiu pozornosť zaslúži krátenie výdavkov v dotáciách farmárom, samosprávam a zdravotníctvu. Tieto návrhy nevyhnutne budú musieť prejsť testom lobistických tlakov a uvidíme, aká bude ich konečná podoba. So znižovaním výdavkov štátu súhlasia úplne všetci, pravda, pokiaľ sa to nedotkne oblasti, v ktorej pôsobia.
Zaujímavý je pohľad aj na zmeny v príjmovej strane verejných rozpočtov. Je škoda, že vláda ustúpila od zámeru zjednotiť všetky sadzby DPH. Pripravila sa tak asi o 200 miliónov eur, ktoré bude musieť získať inými spôsobmi. Niektoré z nich sú racionálne, niektoré menej. Určite možno súhlasiť so zjednocovaním paušálnych výdavkov živnostníkov. Opatrenie ďalej zjednoduší daňový systém, ktorý stále patrí ku komparatívnym výhodám slovenskej ekonomiky. Takisto treba súhlasiť so zrušením súbehu predčasného dôchodku a príjmu z práce. V čase, keď sa už začína prejavovať dôsledok demografických zmien, sú samotné predčasné dôchodky luxusom, za ktorý zaplatia účet budúce generácie. Racionálne je aj zavedenie odvodovej povinnosti pre niektoré profesie, ktoré jej zatiaľ nepodliehali. Prečo by mali existovať sorty občanov, pre ktoré sú odvody povinné a pre ktoré nie?
Nesystémové je rušenie daňového zvýhodnenia v treťom pilieri. Väčšina dnešných štyridsiatnikov a päťdesiatnikov nemá ani tušenie, aké nízke budú ich dôchodky z prvého a druhého piliera v porovnaní k priemernej mzde. Pre tých, ktorí sa zaujímajú o vlastnú budúcnosť, tretí pilier predstavoval nediskriminatívnu cestu, ako si prilepšiť na starobu.
Kontroverzné sú aj návrhy na platenie zdravotných odvodov z dividend. Vytvára nerovnaké hracie pole pre domáce a zahraničné subjekty, ako aj pre fyzické a právnické osoby. Bude odvody z dividend platiť Peugeot-Citroën alebo Kia? A čo v prípade, keď sa dividendy vyplatia právnickej osobe so sídlom mimo Slovenska? Zdá sa, že tento typ odvodov potrestá len malých a stredných podnikateľov, ktorým sa dividendy vyplatia osobne a na Slovensku.
Najhoršie sú v balíčku tie (nepopulárne) opatrenia, ktoré v ňom nie sú, ale mali by tam byť. Napríklad zvýšenie veku odchodu do dôchodku a zjednotenie odvodov a daní. Namiesto hasenia požiarov sa treba zamýšľať nad tým, ako systém verejných financií urobiť udržateľným.