Združenie dopravcov Slovenska Česmad včera motoristom adresovalo netradičnú výzvu: Na protest proti neoblomnému postoju ministerstva financií, ktoré nie a nie znížiť spotrebnú daň z minerálneho oleja ani napriek pokračujúcemu rastu cien ropy na svetových trhoch, by dopravcovia celý jeden deň nemali tankovať na Slovensku. Namiesto toho si majú nádrže naplniť v susedných krajinách, kde na nich "vlády nezarábajú tak, ako u nás". A to nie je všetko. Ak vraj ministerstvo nepristúpi k riešeniu neúmerného daňového zaťaženia slovenských dopravcov a bude aj naďalej strkať hlavu do piesku, združenie ich začne ovplyvňovať, aby svoje peniaze míňali mimo Slovenska až do vyriešenia situácie.
Čo na to ministerstvo? Štát podľa ministrovho hovorcu neurčuje konečnú cenu pohonných látok. Tú určuje svetový trh, a to tak, že za posledných pár mesiacov ceny benzínov a motorovej nafty neustále rastú a dostávajú sa na niekoľkoročné maximá. Nárast nie je výlučne slovenským, ale celosvetovým javom. Situáciu teda ministerstvo stále vníma ako dočasnú, čo preň nie je dôvod na zníženie daní, ako to urobila napríklad aj poľská či maďarská vláda. Svojim oponentom z radu Česmadu odkazuje: Tu niet s kým bojovať, a ak aj, nech sa združenie radšej pustí do bitky s americkými vojskami v Iraku, alebo napríklad so samotnou rafinériou.
Debata o tom, že rastúce ceny a vysoké dane ochromujú logistické toky Slovenska, sa postupne priostruje. A bude ešte ostrejšia -- zo zahraničia sa totiž vrátil už aj predseda strany Smer. Ten už stihol informovať, že dnes do parlamentu predloží novelu, ktorá by viedla k zníženiu cien benzínu približne o korunu a nafty asi o dve koruny.
StoryEditor