Predvolebné obdobie sa nesmie stať pretekmi v sľuboch. Inak sa víťazom stane ten, čo najviac dobehol voličov. Práve preto aj v oblasti školstva a vedomostnej spoločnosti musíme pomenovať riešenia. Nebude to len prejav serióznosti, ale aj úcty i rešpektu k učiteľom.
Posledná školská reforma priniesla očakávané pozitíva, ale aj negatíva. Nájdeme v nej mnoho pozitívnych vecí, napríklad zaradenie pedagógov medzi verejných činiteľov, sociálnych a zdravotných opatrení, revitalizácie odborného školstva, zaradenie materských škôl a základných umeleckých škôl do výchovno-vzdelávacej sústavy. Na miske váh sa objavujú aj hrozby, ktoré odkrýva prax. Učitelia oprávnene žiadajú zmeny a čakajú na skutky. Mnohé školy sa začali orientovať na počet žiakov, pretože každý z nich je len tovarom, nositeľom peňazí. V dôsledku toho ignorujú kvalitu štúdia. Tá je pritom skutočne najlepšou vizitkou. V boji o žiaka si už nekonkurujú iba kvalitou výučby, ale občas aj znižovaním úrovne, keď gymnázia končia študenti, ktorí skôr patria na odborné školy. Kvalitu škôl nerozvíja len naháňanie kreditov, ale dlhodobý osobný kredit pedagógov.
Po mnohých diskusiách s učiteľmi som si osvojil názor na zmeny v monitoringu. Ak pred rokom získalo 32 žiakov plný počet bodov (100 %) zo slovenského jazyka i matematiky a v tomto roku je týchto študentov viac ako 1 400, logicky sa natíska otázka objektívneho posúdenia ich reálnych kvalít a schopností. Vo vzťahu k učiteľom by sme mohli uvažovať aj o znížení veku odchodu do dôchodku. Učitelia si musia vychutnávať jeseň života, a nie behať vystresovaní medzi školskými lavicami. Špeciálnou kapitolou sú financie. Možnosti efektívneho financovania nie na žiaka, ale aj na triedu. Tak otázka manažovania škôl, ako aj podpora vedy, vývoja a výskumu. Odborné školstvo potrebuje pevné puto so súkromným sektorom. S fabrikami podieľajúcimi sa na technickej aj odbornej príprave študentov, aby sa úspešne uplatnili v praxi. Netreba zabúdať na potrebu zavedenia povinnej predškolskej dochádzky pre päťročné deti.
Školstvo musí byť prioritou celej spoločnosti. Preto som pripravený vytvárať podmienky preto, aby verejný aj privátny sektor výraznejšie podporoval vzdelávanie.
Dušan Čaplovič,
podpredseda strany Smer-SD a podpredseda vlády SR