StoryEditor

Železnice sa dostali do svojich koľají

04.02.2003, 23:00

Slovensko má za sebou ďalšiu skúšku. Spor odborárov, železníc a vlády, ktorý hrozil veľkým ekonomickým výbuchom, napokon ukončil súd predbežným opatrením. Štrajk železničiarov prerušil dovtedy, kým príslušný súd nerozhodne o jeho zákonnosti. To, čo sa nepodarilo tripartitnému trojuholníku, napokon dosiahol súd. Jeho rozhodnutie môžu odborári pokladať za obmedzovanie svojich práv na štrajk, vytvoril sa však zároveň priestor na ďalšie rokovania. Tie by zase mohlo uľahčiť to, že sám minister dopravy a vedenie železníc deklarovali, že nebudú pripravovať žiadne postihy voči štrajkujúcim. Minister sa tiež zaviazal, že okamžite požiada tripartitu o vytvorenie komisie, ktorá prehodnotí rušenie spojov.
Život na železnici sa teda vracia do starých koľají. Paralyzovaná doprava na hlavných tratiach naberá dych, na regionálnych je však pusto. S iniciatívou prišiel rezort práce, ktorý je v spolupráci s Národným úradom práce pripravený podporiť zamestnávanie v prevádzke osobnej dopravy na lokálkach, ak ju prevezme samospráva alebo podnikateľské skupiny. Štrajková realita rozhýbala aj vyššie územné celky. Pred štrajkom sa veľa diskutovalo o tom, či samosprávne kraje môžu prevziať na seba osobnú železničnú dopravu. Zákon o dráhach umožňuje, aby územná samospráva ako právnická osoba požiadala o vydanie licencie a uzatvorila so Železničnou spoločnosťou zmluvu o prevádzkovaní osobnej dopravy. Toto využil Bratislavský samosprávny kraj. V nedeľu podpísal zmluvu, v ktorej si objednal na päť týždňov v Železničnej spoločnosti službu -- dopravu na trati Záhorská Ves -- Zohor. Ak sa nepodarí kraju nájsť na toto obdobie financie, fungovanie trate zaplatia z poslaneckých ročných odmien šiesti poslanci samosprávneho kraja. Ľudia sa majú ako dostať do práce, je to však krízové riešenie. Päť týždňov má kraj na to, aby pripravil systémovejšie riešenie, ktorým by malo byť založenie vlastnej regionálnej dopravnej spoločnosti. Z 25 tratí, na ktorých sa zrušila osobná doprava, je až sedem v Košickom samosprávnom kraji. Aj košický VÚC je pripravený podieľať sa na prípadných stratách v osobnej železničnej doprave na dvoch regionálnych tratiach. Chcú ich dofinancovať z mimorozpočtových zdrojov. Ak by však chcela samospráva v kraji zabezpečiť regionálnu železničnú dopravu v plnom rozsahu, potrebovala by na to podľa vlastných odhadov až 129 miliónov z celkovej dotácie na výkony vo verejnom záujme, ktorú má na tento rok k dispozícii Železničná spoločnosť. Aj v regionálnej železničnej doprave je to o peniazoch. Štát regionálne vlakové spoje zrušil, lebo mu mesačne na ne chýbalo 45 miliónov korún. Peniaze však budú chýbať aj samospráve. Zabúda sa tiež na to, že VÚC preberajú dopravu v situácii, keď naďalej platí v doprave cenová regulácia, ktorá stanovuje maximálne ceny. Aj minister dopravy bude mať čo doháňať. Musí čo najskôr pripraviť takú legislatívu, ktorá by umožnila voľnú tvorbu cien v doprave a zabránila tak narastaniu dlhov -- tentoraz už v samospráve. Perspektívne riešenie sa črtá totiž až o dva roky v súvislosti s finančnou decentralizáciou. Dovtedy to bude boj. Boj o peniaze a o zachovanie regionálnych vlakových spojov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 23:21