Už minimálne raz som upozorňoval, že vstupovať do pozície v akomkoľvek finančnom aktíve a nemať vopred premyslený plán "čo s ňou" je cestou do záhuby. Napriek tomu ide o jednu z najčastejších chýb, ktorú (nielen tí začínajúci) investori robia.
Ak ste si istí, že vás nič také nikdy nemôže stretnúť, alebo považujete sami seba za ostrieľaných, prestaňte čítať teraz hneď. Ak nie, možno pre vás budú nasledujúce riadky inšpiráciou.
V procese prípravy "exit stratégie" musí investor nájsť odpovede na tri základné otázky:
a) Ako dlho túto pozíciu plánujem držať?
b) Aké veľké riziko som ochotný niesť?
resp. c) Kedy chcem danú pozíciu opustiť?
Odpoveď na prvú otázku je bytostne závislá od typu investora. Ak máte v úmysle danú pozíciu držať "relatívne" dlho (t.j. viac ako jeden mesiac, akokoľvek sa to môže zdať paradoxné), mali by ste sa sústrediť na nasledujúce body:
- stanovte si cieľové ceny pre realizáciu zisku na horizonte mesiacov či rokov. Pomôže vám to minimalizovať počet zmätočných (a často zbytočných) obchodov. Inými slovami - uvažujte dlhodobo
- na ceste k zvolenému cieľu stanovte niekoľko "záchytných" bodov, na ktorých môžete realizovať časť ziskov a minimalizovať tak riziko straty. Pamätajte, že častým cieľom dlhodobých investorov je najmä zachovanie kapitálu
- v čase priblíženia cieľovej ceny nemusíte všetko predávať naraz. Predajné pokyny rozdeľte, predávajte po častiach a obmedzíte tak riziko, že vám cieľová cena "utečie" o pár centov alebo korún
- "exit-stratégia" by mala byť založená na dlhodobých fundamentálnych faktorov, nie na krátkodobých technických indikátoroch
Ak ste však typický špekulant a horizont držania pozície je v ráde dní alebo dokonca hodín, majte na pamäti nasledujúce:
- ciele pre realizáciu zisku stanovujte relatívne tesne vo vzťahu k nákupnej cene, využívajte nástroje technickej analýzy ako je Fibonacciho postupnosť alebo okamih prelomenia trendových línií
- aktívne pracujte s presne stanovenými hranicami "stop-loss", ktoré vám umožnia vystúpiť z nepodarenej pozície rýchlo a bez zbytočných otázok
- "exit-stratégia" musí zohľadniť fundamentálne aj technické faktory - obe skupiny sa však musia vzťahovať k veľmi krátkemu časovému horizontu
Odpoveď na druhú otázku je úplne individuálna, o to väčšie nároky však kladie na pravdivosť odpovede. Slovo "riziko" totiž možno do značnej miery zameniť za slovíčko "strata" a celá otázka hneď vyzerá inak, teda - "o koľko peňazí naozaj môžete prísť?". Skutočne pravdivá odpoveď totiž určuje, ako dlho by ste danú pozíciu mali držať a aký typ "stop-loss" pokynov máte použiť. Ak veľa peňazí riskovať nemôžete (alebo nechcete), použite "stop-loss" neďaleko nákupnej ceny. V opačnom prípade si môžete dovoliť istú voľnosť a stanoviť tieto úrovne nižšie.
Prečítajte si aj: Finančno-poradenský rébus
Veľmi dôležité pri stanovení "stop-loss" hladiny je však počítať so štandardnou trhovou volatilitou tak, aby nedošlo k aktivácii tohto typu pokynu pri "normálnom" pohybe cien. K tomu možno pristúpiť rôznymi spôsobmi. Napríklad indikátor "beta" vám ukazuje, aká volatilná je daná akcia vo vzťahu k trhu ako celku. Ak je jeho hodnota v rozmedzí 0-2, "stop-loss" na hladine 10-20% pod nákupnou cenou by mal byť relatívne bezpečný. Ak je tento indikátor na úrovni 3 a viac, použite "stop-loss" na oveľa nižšej úrovni, prípadne na hladine napr 52- týždenného minima alebo vopred definovaného kĺzavého priemeru.
Možno sa však pýtate, prečo by si mal investor vôbec stanovovať cieľ zisku z danej pozície, keď jeho akcie proste a jednoducho "ide hore"? Mnoho ľudí sa totiž často tak zamiluje do svojich pozícií, že si ani nevšimnú zmeny vo fundamentoch celej investície. Na druhej strane sa mnoho krátkodobých obchodníkov zbavuje aj pozícií, pri ktorých v okamihu ich likvidácie žiadna zmena nenastala. Obe tieto polohy môžu viesť k stratám, resp. k zmeškaniu príležitosti profitovať z pohybu na trhu. Akonáhle si však stanovíte jasný cieľ, emócie začnú vo vašom rozhodovaní hrať oveľa menšiu úlohu.
Predajná cena by mala byť vždy stanovená na nejakej kritickej cenovej hladine - u dlhodobých investorov napríklad na odhadovanej ročnej cieľovej cene akcie, krátkodobí investori sa budú obvykle držať grafov a predajnú cenu stanovujú na "technicky" významných bodoch. V každom prípade by ste mali cenu predaja, resp. cenu "stop-loss" poznať a pokiaľ možno tiež nastaviť príslušné pokyny hneď v okamihu vstupu do prvotnej pozície. Dumať o tom neskôr, alebo to dokonca nechať "na niekedy", je cesta do pekla.
Petr Žabža analytik Patria Direct Obchodovanie: www.patria-direct.cz |