StoryEditor

Nech žije perestrojka

12.04.2012, 00:00

V Rusku zúrila perestrojka, Maďarsko už stálo jednou nohou na kapitalistom Západe a my v Československu sme viedli dlhé reči o potrebe prechodu z extenzívneho rastu na intenzívny rozvoj. Až nás zaskočila ulica a bolo to vyriešené – zmenila sa vlastnícka štruktúra ekonomiky, rozišli sme sa s Čechmi, stali sme sa členom západných spolkov a do krajiny pritiekli miliardy tvrdej meny. Na politickej scéne povstali noví hrdinovia, z ktorých mnohí časom odchádzali, v súlade s tradíciami, ako lúpežníci. Otvorili sa hranice a „a čo mladé – zutekalo, a čo staré – nevládalo“. Určite sa nám žije lepšie, ako našim rodičom, len mám dojem, že sme sa zase dostali k starej známej extenzívno-intenzívnej dileme ako známke našej spoločenskej neschopnosti.

Ak si pozriete rôzne vládne materiály za posledných dvadsať rokov, zistíte, že takmer nikdy sa nerozhodovalo na základe racionálnych argumentov podporených ekonomickou analýzou. Naposledy som si to všimol pri posudzovaní nového a starého daňového systému, ktoré vraj nebolo možné porovnať. Nuž, študenti vysokých škôl, a nielen oni vedia, že niekedy si musíte vybrať z ovocia, takže musíte porovnávať jablká a hrušky, a vďaka rôznym overeným technikám to vôbec nie je ťažké.

To naše tápanie má vraj nielen lúpežnícky, ale aj ideologický základ v orientácii na trh. Tak si zopakujme, aké sú podmienky pre dokonalú konkurenciu na trhu, čiže situáciu, keď každý obchodujúci považuje cenu za danú a nedokáže ju ovplyvniť: (i) Nekonečný počet kupujúcich, ktorí chcú a sú schopní kúpiť výrobok za určitú cenu, a nekonečný počet predávajúcich ochotných a schopných ponúknuť výrobok za určitú cenu. (ii) Nulové prekážky vstupu a výstupu podniku na trh/z trhu. (iii) Dokonalá mobilita výrobných faktorov, ktorá v dlhodobom horizonte umožňuje bezplatné prispôsobovanie sa novým podmienkam trhu. (iv) Dokonalá informácia: ceny a množstvá výrobkov sú všeobecne známe. (v) Nulové transakčné náklady pri uzatvorení obchodu. (vi) Maximalizácia zisku: podniky sa snažia predávať také množstvo, pri ktorom marginálne náklady sa rovnajú marginálnym výnosom. (vii) Homogénne výrobky: daný výrobok sa nelíši v závislosti od výrobcov. (viii) Nerastúce výnosy z rozsahu zabezpečujú vysoký počet podnikov v danom odvetví.

Inými slovami, načim nám prejsť na intenzívny rozvoj.
Autor je ekonóm

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 18:04