StoryEditor

Zarážajúca licenčná neprofesionalita TÚ

03.04.2003, 00:00

V roku 2001 svojim klientom spoločnosť UPC riadne potriasla nervami a peňaženkou, keď využila medzeru v zákone a opomenutie Telekomunikačného úradu (TÚ) na rapídne, až 40-percentné zvýšenie cien poskytovaných služieb. Nasledovali rôzne úhybné kroky, udelenie pokuty vo výške 25 miliónov a príkaz ceny opäť znížiť, ale aj odpájanie klientov, ktorí si tento príkaz vysvetlili tak, že majú právo odmietnuť zaplatiť zvýšené ceny. Pokutu nakoniec UPC zaplatila, jej klienti sa o svoje už zaplatené peniaze môžu súdiť... Na dovŕšenie všetkého UPC od februára 2002 ceny opäť zvýšila. Pritom klient nemá žiadnu záruku, že za zaplatené peniaze bude dostávať to, čo má -- UPC si v zmluve vyhradzuje právo meniť ponuku šírených programov (takto bolo zrušené vysielanie TV Nova). Iná časť klientov je znechutená stálym odkladaním poskytovania "komplexného balíka služieb", ktoré UPC sľubovala a mal v ňom byť aj telefón a internet. UPC si takéto "manévre" môže dovoliť, pretože má na slovenskom trhu takmer monopolné postavenie.
Preto nečudo, že mnohí privítali správu o vstupe konkurencie -- spoločnosti Satro. Tá koncom minulého roka dostala od TÚ licenciu na šírenie televíznych a rozhlasových programov prostredníctvom bezdrôtového systému MMDS, a to pre lukratívnu oblasť Bratislavy a jej okolia. So začiatkom poskytovania služieb sa rátalo od apríla tohto roka. Ceny pritom mali byť v porovnaní s UPC podstatne nižšie, výber programov v podstate rovnaký, navyše s možnosťou vybrať si z niekoľkých "balíkov", a teda urobiť si "káblovku" takmer na mieru.
Každý, kto sa tešil na lacnejšiu káblovú televíziu a následne aj na ďalšie služby vrátane internetu, sa však tešil zrejme zbytočne. Hoci UPC tvrdila, že konkurencie sa neobáva, pretože káblový rozvod je kvalitnejší ako bezdrôtové šírenie signálu, asi pocítila, že začne prichádzať o klientov. Vyštartovala teda do protiútoku: obrátila sa na krajskú prokuratúru. Tá rozhodla, že UPC je v práve a došlo k porušeniu procesných pravidiel. TÚ totiž trom neúspešným žiadateľom (medzi nimi aj UPC!) povolil doplnenie údajov, navyše neskôr im neoznámil, že ich žiadosť zamietol, konanie teda nebolo ukončené právoplatne. TÚ má mesiac času do vynesenia rozhodnutia. Spoločnosť Satro oprávnene tvrdí, že by bolo nespravodlivé, aby prišla o licenciu, pretože ona zákon neporušila. Bude tiež pokračovať v prípravách na poskytovanie služieb, dokonca tak musí robiť, pretože ak do konca apríla nespustí vysielanie, príde o licenciu automaticky.
Celé konanie môže vyústiť do niekoľkých koncov. Jeden by bol v prospech divákov: TÚ licenciu spoločnosti Satro nezruší a obyvatelia Bratislavy si budú môcť vybrať medzi dvomi poskytovateľmi "kábla". Druhý koniec (bohužiaľ, veľmi pravdepodobný) je horší: licencia sa zruší. UPC si udrží, ba istým spôsobom posilní, svoje postavenie. Spoločnosť Satro vyúčtuje svoje straty, ktoré jej vznikli tým, že investovala do príprav na vysielanie -- komu inému ako TÚ, pretože ten zodpovedá za škody, ktoré spôsobil svojím nesprávnym alebo protizákonným rozhodnutím. Na úspech UPC sa teda poskladajú všetci občania SR vrátane jej klientov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
17. jún 2024 07:31