StoryEditor

Efektívnosť kontroly a vývoj nedoplatkov

15.02.2004, 23:00
Informačné šumy, skraty a dezinterpretácie znamenajú často v hodnotení spoločnosti i ekonomiky zbytočne veľa kontraproduktivity a všetko iné -- len nie objektívne informácie. Čerstvý príklad z daňovej oblasti je utorková tlačovka Najvyššieho kontrolného úradu SR a následná tlačovka ministra financií SR zo štvrtku na Daňovom riaditeľstve v Banskej Bystrici.

Informačné šumy, skraty a dezinterpretácie znamenajú často v hodnotení spoločnosti i ekonomiky zbytočne veľa kontraproduktivity a všetko iné -- len nie objektívne informácie. Čerstvý príklad z daňovej oblasti je utorková tlačovka Najvyššieho kontrolného úradu SR a následná tlačovka ministra financií SR zo štvrtku na Daňovom riaditeľstve v Banskej Bystrici.
NKÚ osočil nehospodárnosť na daňových úradoch vo vymáhaní nedoplatkov. Naopak, minister financií pochválil stratégiu i určitý zvrat v trende vývoja kontrol i nedoplatkov v daňovej správe. Pozorný divák alebo čitateľ zákonite musí mať z rozporuplných informácií zmätok. Preto považujem za pragmatické vysvetliť to hlavné, t. j. trendy vývoja -- makroekonomickú podstatu (DR SR ako celok) -- nie okrajovú mikroekonomickú kozmetiku (t. j. niektoré vybrané daňové úrady a ich problémy).
K poslednému dňu roka 2003 daňové nedoplatky za roky 1990 -- 2003 spolu predstavovali 81,3 miliardy korún. Avšak treba zdôrazniť, že za posledné tri roky sa ich medziročný nárast podarilo stabilizovať približne na šesť miliárd (5,7 mld. v roku 2001, + 6,4 mld. v roku 2002, + 6,3 mld. v roku 2003). Dobrou správou je, že trend je stabilizovaný a nezhoršuje sa. Pritom v porovnaní štruktúry týchto nedoplatkov platí, že väčšina prípadov nabaľovania nedoplatkov sa neodvíja od nedostatočných exekučných úkonov práce daňových exekútorov, ale najmä od objektívnych zistení absencie obchodného majetku po doruboch dane po kontrole vo firmách. To nie je a priori problém daňovej správy, ale ekonomickej kriminality, ktorú vyšetrujú nielen daňové úrady, ale aj orgány finančnej polície, colnej správy a trestnoprávne zložky. Medziročný nárast sa podarilo stabilizovať, hoci medzičasom sa zrušila silná zbraň daňového úradu -- prednostné právo správcu dane v súvislosti so záložným právom. Na porovnanie: za rok 1999 pribudlo 17,4 mld. Sk nedoplatkov a v roku 2000 to bolo 10,9 mld. Sk. Stojí za to podotknúť, že podľa odporúčaní medzinárodných expertov v porovnaní s inými štandardnými daňovými správami -- chýba na DR SR 40 -- 50 percent exekučnej kapacity! To znamená, že trend sa stabilizoval aj s takmer polovičným stavom žiaducej pracovnej kapacity, čo nebolo vôbec jednoduché.
K daňovým kontrolám. Za rok 2003 predstavovali finančné nálezy daňovej kontroly (t. j. doruby dane + sankcie + neoprávnené preukázané čerpanie nadmerných odpočtov DPH) spolu 6,4 mld. Sk. Úspešnosť kontrol v roku 2002 bola 20 percent a v roku 2003 už 30 percent. To znamená, že v roku 2003 sa tri z desiatich kontrol skončili s dorubom dane, hoci v kontrolnej kapacite chýba takmer 500 pracovníkov (v roku 1998 bolo približne 2 200 kontrolórov daní, zatiaľ čo v roku 2003 asi 1 700). Za posledný rok sa výrazne pozitívny trendom dosiahlo medziročné zlepšenie efektívnosti o 50 percent. Považujem to za veľmi slušný výsledok. Daňových kontrol sa robí viac typov. Pri niektorých daniach má daňová správa za rok 2003 aj vyše 50-percentnú účinnosť. Aktívna daňová kontrola má však logický dôsledok: rast daňových nedoplatkov. Tak je to v každej krajine, nielen v SR.
Daňová správa SR predstavila stratégiu na roky 2004 -- 2007, ktorú minister financií ocenil vysoko pozitívne. Pri kontrole a vymáhaní daňových nedoplatkov je strategickým cieľom do roku 2006 dosiahnuť vyšší medziročný nárast dorubov dane (čistý dorub -- bez sankcií) nad nedoplatkami a zlomiť trend nárastu nedoplatkov zo stabilizovaného na klesajúci.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 04:32