K problému imidžu našej vlasti v Európskej únii i v širšom svete treba pristupovať s nadhľadom a pragmaticky, čo predpokladá istú mieru sebakritickosti a spoliehanie sa predovšetkým na vlastné sily. Štát, ktorý počas desiatich rokov samostatnej existencie dokázal prekonať všetky turbulencie a nadovšetky pochybnosti dokázal svoju životaschopnosť, si môže a musí postaviť úlohu robiť sám sebe reklamu a vybudovať si profesionálne public relations. A to nielen vo vzťahu k politickým elitám v budúcich parlamentných štátoch rozšírenej Európskej únie, ale aj voči ich bežnej populácii. Časy, keď bolo možné spoliehať sa na improvizáciu a postup ad hoc, sa definitívne skončili. Úspech Slovenska v Európskej únii, kde sa spolupráca založená na princípoch solidarity snúbi s nemilosrdnou konkurenciou najmä v hospodárskej oblasti a s ustavičným súperením o prestíž a vplyv, bude do veľkej miery závisieť práve od profesionálnej prezentácie našej krajiny, jej predností a komparatívnych výhod v ostatných členských krajinách. Vôbec nejde iba o zvládnutie ratifikačného procesu pristúpenia SR k Európskej dohode v parlamentoch 15 členských krajín EÚ, čo aj s prihliadnutím na spory súvisiace s postojmi k irackej kríze a vzhľadom na dozvuky predchádzajúcej povesti Slovenska nadobudnutej najmä počas tretej vlády V. Mečiara nebude jednoduchý proces. Ide najmä o sprostredkovanie originálneho slovenského prínosu do rozšírenej EÚ -- bezpečnostno-politického, hospodárskeho, kultúrneho, týkajúceho sa tak ľudského kapitálu, ako aj prírodných krás a historických pamiatok a od toho sa odvíjajúcich možností pre turistov túžiacich poznať niečo nové. Zároveň treba ponúkať seriózne riešenia našich deficitov -- od politickej kultúry, korupcie cez veľké rozdiely v rozvinutosti regiónov, boľavý rómsky problém, obrovskú nezamestnanosť až, povedzme, po vyčíňanie našich "tiežfanúšikov" na bratislavskom futbalovom zápase Slovensko -- Anglicko, ktoré nám prinajmenšom na ostrovoch prinieslo nelichotivú povesť krajiny, ktorá ma problémy s rasizmom a intoleranciou. Tieto úlohy sa nedajú zvládnuť iba prostredníctvom oficiálnych návštev na vládnej a parlamentnej úrovni a ich dobre pripravenej medializácie, akokoľvek je kultúra vystupovania a dôveryhodnosť politickej reprezentácie pre imidž krajiny vždy kľúčová. Jednoducho dozrel čas dať na stôl koncept štátnej propagácie a čo najskôr ho premeniť na každodenné PR aktivity, reklamné činnosti, poskytovanie informácií o Slovensku návštevníkom našej vlasti, ako aj potenciálnym záujemcom o ňu -- investorom, obchodníkom, podnikateľom, turistom, študentom -- v členských krajinách EÚ. Takáto činnosť, samozrejme, niečo stojí. Ak sa však pripraví a vykonáva profesionálne, mnohonásobne sa vráti. V podobe ďalších veľkých investícií, rozvoja turistického ruchu, lepších príležitostí pre slovenských ľudí v členských štátoch EÚ i dobrého pocitu pri neformálnych stretnutiach našich ľudí s občanmi EÚ. V lepšie informovaných kruhoch sa vie, že pomoc pri koncepčnej príprave a inštitucionálnom budovaní štátnej propagácie ponúkla Nemecká spolková republika prostredníctvom jej veľvyslankyne v SR pani Uty Mayerovej-Schalburgovej. Ak SR využije túto ponuku bez zbytočného otáľania, môže to urýchliť vybudovanie ďalšieho dôležitého atribútu modernej slovenskej štátnosti a významného predpokladu na využitie príležitostí, ktoré prinesie vstup SR do EÚ.